Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningNybörjare och dödstunga ben
You need to log in to create posts and topics.

12

Varannan dag så tränar jag på löpbandet efter jobbet och har gjort det sedan nyår. I maj har jag anmält mig till mitt livs första lopp på 7.5 km.
Den senaste veckan (veckorna?) så är jag så gräsligt trött och tung i benen när jag ska springa. Jag kör rejä

Jag skulle säga att du ska dra ner på kvantiteten och öka i kvalitet. Du måste även låta kroppen hinna vila. Om du i ditt jobb som du själv skriver går en massa så rör du ju på korppen hela dan.
du ger dig aldrig tid och utrymme att återhämnta dig. Jag sk

Springer du lika mycket och samma tempo varje träningstillfälle?
Se till att variera dig vad gäller tempo, ev intervaller och sträcka. Se till att få en lugnare vecka var 4:e vecka. Titta på nåt träningsprogram för att se hur man kan lägga upp träningen,

Det är inte så konstigt att det kommer en dipp heller som nybörjare. Om du började springa för 1,5 månad sedan så har du säkert blivit bättre väldigt fort i början och efter ett tag så börjar det ta emot lite vilket är helt naturligt.

Se till att återhäm

Testa att stretcha framsida lår före uppvärmning och själva träningen.

Enkelt. träna före arbetsdagen början istället och testa om stödstrumpor hjälper under dagarna.

om du har gått från noll till att springa varannan dag på 1,5 månad så låter det som att du gått ut lite tufft, lägg in någon mer vilodag så att du får 2 eller 3 dagar mellan passen ibland. Och som råden ovan lägg in lite variation både i sträcka och inte

Kortare men snabbare steg kan också vara ett sätt att spara på benen.

Tack alla för bra tips och råd! Jag är oerhört tacksam för att det finns så många hyggliga människor som orkar med korkade frågor från en rookie som mig själv.

Jorrå- jag har bra skor. Jag köpte mig ett par New Balance Minimus, efter att jag började med

Kul med en rapport Mia och att det verkar ha hjälpt dig. Fortsätta i lagom tempo, du får gärna meddela hur det går framöver och loppet så klart! Lycka till 🙂

12