Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningNybörjarfråga
You need to log in to create posts and topics.

Har precis börjat min träning inom löpning/joggning. Har inga problem med att springa 5 km. Men måste fråga en riktig nybörjarfråga. 🙂 Vari ligger gränsen mellan joggning och löpning?

Har det med vilken puls man har? Eller hur långt man springer?

Oj, nu börjar fighten igen 🙂

Skämt åsido, det lär du få lika många svar på som det finns löpare nästan 🙂
En del tycker gränsen för löpning går vid ett visst antal min/km, andra ser enbart till aktiviteten som sådan och kallar den jogging eller löpnin

Min egen, högst personliga, definition är: maran på under 3 timmar alt. milen under 40 är löpning - resten är jogg. Jag är en stolt (morgon)joggare!

När jag var liten så sprang vi både sakta och fort, gjorde man det ofta så blev man kallad löpare och höll då på med löpning. På åttiotalet när alla skulle börja golfa och gick omkring i pastellfärger började folk helt plötsligt att jogga, vadå jogga? Spr

Hans: (t+)

Jag är en springare med andra ord 😉

Javisst! Varför nöja sig med bara två alternativ, ju fler desto bättre 😀
Kan vi inte utlysa en tävling för att utse den bästa benämningen på det man gör när man springer/joggar/löper så samsas vi om den?

Jag menar "Gång", "Promenad", "Powerwalk"? När ta

Kärt barn har många namn, vet du 🙂

benförflyttning ?

hasa-åla-krypa-tassa-smyga-trippa-stappla-gå-promenera-marschera-jogga-springa-löpa-skena-rusa

Ungefär i den ordningen

Jag tycker jogga, springa och löpa är precis samma sak. Det handlar om förflyttning i snabbare takt än gång. Sen kan det väl vara så att man då joggar i långsam takt, nästan lika långsamt som att gå, men det är fortfarande löpning i mina ögon. 😉

/en nyb