Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningNystart!
You need to log in to create posts and topics.

12

Så här är det:

Jag började springa (jogga) för snart två år sedan. Den sommarn gick det fint, skadade mig sen när jag körde omkull i september, och höll upp med löpningen runt ett halvår. Började igen för ett år sedan, och kunde hålla på ända fram till d

Enkelt.
Börja med nybörjarträning & efterhand som du känner att kroppen hänger med så öka tempot.
Varför göra det svårt för sig.
I sämsta fall kan du ju börja med raska promenader.

Tänker du välja ett träningsprogram:
Välj det fegaste.

Annars, med dina erfarenheter så varför inte använda dem.

Jag hade/har en "sönderslagen" kropp - främst knän.

Jag lyssnade på min kropp,
mådde jag sämre morgonen efter hade jag gjort bort mig dagen

Ja, jo, raska promenader har jag ju ägnat mig åt, border collies kräver liksom en del av den varan... (H)

Hur lång tid tar det egentligen att "bygga upp" leder och senor och allt skräp som envisas med att knaka och gnissla egentligen? Jag vet att det in

Manne.
Sluta härma mig.:@

Du slog mig med en minut så mitt inlägg kommer efter ditt. (t-)

PS. Ironi för jösse namn innan någon snedtänder.

En annan fundering:

För att uppnå ett mål, som då milen på 45 min, ska man först springa milen och sen höja tempot på densamma, eller ska man lägga sig på önskat tempo och så lägga på distans efter hand?

Annorlunda tips:

Lär kroppen klara 15K först.

Med dina problem är det nog bra att hålla ned tempot.

Klarar du 15K blir 10K desto lättare.

Tror att K-G:s tips kan vara något på ett "vridet" sätt, man kanske inte behöver drämma i med 15k, utan kanske 10k dock. Jag tänker, och tänker att K-G tänker att om man inte kan springa så bra, så måste man ta sina 10k i det tempo man KAN ta dem, säg i g

Har också funderat på det där med hur snabbt kroppen egentligen vänjer sig... Ligger på en mil på mina längsta pass nu och tänkte öka i snitt en km/vecka för att springa Göteborgsvarvet, och följer då ett program från marathon.se. Men det känns som en rät

Nu var det väl dock så att K-G och jag sade samma sak fast med olika ordval. Därav min väns kommentar.

Hur som helst så är rehabilitering en ganska gammal uppfinning, allt handlar om tillvänjning. Att skaffa sig bra kondition är en barnlek när man väl be

12