Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelNytt STI-reglage
You need to log in to create posts and topics.

Jag har ett dåligt fungerande STI-reglage, vänster (Sram Force). Sitter och funderar på hur jag ska göra så jag tar gärna emot idéer och synpunkter från expertpanelen här på FB.

Funderar på att göra en billighetslösning. Att köpa följande:
http://www.bik

Vad är det som inte fungerar?

Har du provat att byta vajjrar och höljen för det kan göra under för funktionen

Magnus

Japp, nya vajrar och höljen är bytta.

Problemet är att ibland går det inte att växla upp från 34:an till 50:an, hur man än bär sig åt och var man än ligger på för växel bak. Sekunden senare kan problemet vara det omvända dvs. att växelföraren för kedjan

Det låter som ett justeringsfel.
Kolla om växeln löper parallellt med stora klingan.
Kolla inner- och ytterstoppen på framväxeln.
Prova att spänna eller släpp lite på växelwiren.
Gör rent reglaget, testa med 5-56 eller liknande och blås sedan rent med try

Flera duktiga mekaniker har ett antal gånger:

Kollat om växeln löper parallellt med stora klingan.
Kollat och justerat inner- och ytterstoppen på framväxeln.
Provat att spänna eller släppa lite på växelwiren.

Har dock inte prövat att mecka isär reglaget

Framförallt vill du veta varför det är fel, innan du byter ut en del som kostar minst 1.700 kronor. Det är inte säkert att det hjälper.

Åtminstone mitt Shimano-reglage har fler än 2 lägen, dvs 3.

Det har 2 olika lägen för stora drevet, vilket behövs beroende på var kedjan ligger bak.

>Annika
Jag har varit med tidigare om ett SRAM högerreglage där plastringen som drar växelvajern har spruckt sönder och gett liknande problem.
Kan det vara samma för dig?
Kolla med generalagenten Vartex http://www.vartex.se om de känner igen problemet.
De brukar

Jahopp,

Då har man varit ute och testat grejerna igen. Efter rengöring, vajerbyte och hela konkarongen så fungerar skiten inte i allafall... =(

Så nu spekulerar min cykelmek på ifall framväxeln inte är avsedd för compakt??!!! Tillbaka till ruta ett all

Din växel är för trippel?