Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningOkalibrerade löpband
You need to log in to create posts and topics.

12

Läste precis Runheims blogg på RW. Han hävdar att löpband ofta är okalibrerade och visar fel hastighet! Har jag aldrig tänkt på.

Någon här som har kollat upp detta och vet hur vanligt det är med felvisning? Borde man inte kunna kräva av ett seriöst gym a

Jag läste också det, och frågade faktiskt hur man gör på "mitt" gym, som visserligen är landstingsägt.

Kalibrera löpband?? Vad ska det vara bra för?

Förklarar ju varför jag alltid tycker det är lättare att springa ute, oavsett backar eller flack asfalt,

Ligger mycket i det, när jag springer på löpband försöker jag istället gå på pulsen! (Även fast även denna kan variera)

Pulsen fungerar inte som riktmärke för mig, eftersom den höjs flera slag av värmen i gymmet.

Jag har förstått att löpband oftast går för sakta, men de kan nog lika gärna gå för fort. Har sprungit på ett helt kalibrerat löpband på lab vid två tillfällen o

Jag känner snabbt tycker jag om jag hamnar på ett band som är så felkalibrerat så att det spelar någon roll.

På mitt "hemmagym" sköter dom kalibreringen och de banden känns som mitt "söndagsgym". Utgår därför ifrån att även söndagsgymsbanden är väl kalib

Jag kan heller aldrig gå på pulsen, då värmen påverkar mig också väldigt mycket. 10-15 slag över det jag borde ha vid en viss intensitet är inget ovanligt.

Det är tyngre och jobbigare att springa på löpband helt enkelt. Om det sen beror på värmen, det st

Jag tycker att det alltid har varit mycket lättare och lindrigare att springa/träna på löpbandet jämfört med att springa "på riktigt". Detta oavsett hurvida löpbandet är kalibrerat eller ej. Att bränna av 15 km på löpbandet tycker jag är en barnlek jämför

Sprang för ett tag sen i 20 km/h och bandet vägrade öka hastigheten. Bytte band och helt plötsligt var 13 km/h jobbigare. 😉

Nu springer jag ytterst sällan på löpband men använda pulsen fungerar väldigt bra för mig. Brukade roa mig att hitta mjölksyragrä

Det är *mycket* vanligt med okalibrerade löpband. Tror du lugnt kan utgå från att de inte är kalibrerade överhuvud taget. Har du en väl fungerande och kalibrerad fotpod kan du använda den att kolla bandet med, åtminstone om du är rimligt van att springa p

Blev avhyst vänligt men bestämt för några veckor sen, löpbanden skulle kalibreras. De gjorde det medan jag stod och kollade, inte för att jag begrep vad de syssalde med men det där är tydligen service de utför regelbundet jämte att uppdatera mjukvaran i l

12