Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningOlgor - hjälp jag förstår inte
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag skulle vilja testa "Olgor" och har hittat en förklaring av passet:

2x400
2x300
2x200
2x100

första delen av varje rep skall gå lite snabbare än tröskelfart och andra halvan lite långsammare. 3-5 set med 3-4min vila mellan set.

Tydligen två farter, m

Fart och fartändringar på Olgor. Ta din tröskelkilometerfart i sekunder och dela den med tio. Dra sedan ifrån ungefär en sekund för varje hundra meter på de snabba och lägg på en sekund på de långsamma. Det kommer att fungera tillräckligt bra.
Exempel om

Jag har en annat upplägg på ett Olga-pass 3 x 2000 meter. Första 400 över tröskelfart, andra 400 utan vila under tröskelfart, samma för 300, 200 och 100 över och under tröskelfart. Sedan är det vila innan nästa pass om 2000 meter och kör tre gånger.

Tack! 🙂 Det kanske inte spelar någon roll vilken av metoderna man väljer? Jag ska köra på bandet och då är det ju lätt att bestämma farten exakt.

Jag har kört en hel del Olgor och hatälskar dem. 1000-ingar och Olgor är de enda intervallpass jag kör, men jag blir mer sliten av Olgor så det gäller att vila efteråt.

Roligast är det med Olgor på bana, antingen 400m ute eller 200 m inne. Det är betydl

Älskar långa inlägg när dom är riktigt bra - och det var ditt. Tack! 🙂

Vill bara återkomma och berätta att jag nu kört mina första Olgor i livet. 🙂 Jag tror jag prickade helt perfekt tempomässigt för jag låg största biten på min tröskel och i slutet av varje 2k låg jag några slag över (men då var det ju dags för vila).

Ja

Jag har också kört min första Olgor (Olga?) Sprang på löpband och hade pulsmätare. Vet vilken puls jag har vid tröskelfart. Inga problem att komma rätt på pulsen när tempot skulle vara högre. Hade svårt att komma ner i puls när jag skulle springa under tr

Kom du inte under tröskelpulsen alls under din långsammare löpning?

Jo, men jag fick sänka farten mycket innan pulsen gick ner. Jag räknade på exemplet med milfarten. Då går det betydligt långsammare i den snabbare delen.
Ligger 3-4 slag över tröskel om jag springer på ca. 15km/h, springer jag efter milexemplet så ska ja

12