Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelOlika max aerob puls för cykling/ …
You need to log in to create posts and topics.

Jag tycker mig märka att det är olika maximal aerob puls för löpning och cykling. Jag har sprungit långpass på olika pulsnivåer samt kollat med tumregler och kommit fram till en för mig lagom pulsnivå där jag kan ligga länge utan att dra på mig alltför my

Maxpulsen är absolut grenspecifik.
Men hur det skilja sig är nog väldig inviduellt.

Troligtvis beroende på muskelvolymen som används.

Längdåkare använder stor muskelvolym och har troligtvis högre maxpuls än t.ex. cyklister.

Grovt räknar man på maxpulsen + 10 slag för löpning.
180 i löpning motsvarar alltså 170 i cykling.

Men det är ju maxpulsen då och generellt.. torde gå att utgå från.

Fast jag tror att det bara finns en maxpuls oavsett vad man pysslar med.. Olika arbetspuls kanske är rätt definition??

Ju fler/volym muskler som kan surna av mjölken innebär troligtvis att man kan pressa kroppen totalt sätt längre med samma övriga förutsättningar/variabler.

Helt ovetenskaplig tanke, men skidåkning ger ofta högre maxpuls grenspecifikt.

Jo men visst är det så-
Och oftast talas om max-puls som är grenspecifik.
Min för cykling ligger kring 164.
För Rodd. 174

Har det kanske att göra med hur många, och vilka, muskelgrupper som används samtidgt?
Jag upplever att mjölksyran kommer tidigare då jag cyklar än då jag springer.
Min teori är att när jag springer är belastningen medelhög på flera muskelgrupper, medan nä

Arbetspuls is guitarr hero känns rätt låg, då armen börjar domna.

Jag har uppfattat det som att maxpulsen är definitiv. Inte grenspecifik. Så länge man har utvecklat sin kropp i en viss sport, kan man nå maxpulsen i denna. Jag har svårt att tro att en proffscyklist inte kan nå sin maxpuls, men det är säkert lättare att