Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelOlika maxpuls beroende på form.
You need to log in to create posts and topics.

Nu har jag en ny fråga. Nu har jag lökat en del under julen och är definitivt i sämre form än i höstas. Så nu har jag börjat köra igen. Efter ett par inledande pass råkade det bli ett pass som låg väldigt högt (VO2Max typ)

I höstas körde jag en hel drös

Min gissning (med betoning på gissning) är att det beror på att när man är bättre tränad kan man producera mer watt (få ut mer effekt) på en viss pulsnivå. Nu när du är sämre tränad måste hjärta, lungor och blod jobba hårdare för samma effekt.

Jag lade n

Fantomen,

Jag förstår resonemanget och tror du har rätt i det. Det förklarar att det blir svårare att nå maxpuls ju mer tränad du är.

Men om du nu är i form och istället ökar effektuttaget och verkligen kör tills du kräks, då borde du ju likväl nå samm

Ja det har du rätt i. Kör man tills man kräks borde man rimligtvis nå maxpuls 😀 Inte vet jag...

Men jag märkte som sagt samma sak i höstas när jag gick regelbundet (går ännu för den delen) på spinning och höll noga koll på pulsen varje gång. Ju mer jag

Glöm inte heller att hjärtat är också en muskel. En sämre tränad sådan har en mindre slagvolym och därmed en högre arbetspuls.

Mats Å: Kan det være så enkelt som at din kropp har hatt godt av en lengere hvilepause/ lavere intensitet i en periode. At musklene har "spist opp" den opplagrede melkesyren i kroppen.
Når du da setter fart på i gjend så hindrer ikke melkesyren i muskla

Instämmer med Gazzah. Din slagvolym har med säkerhet försämrats något. Dessutom resulterar träning i ökad blodvolym och bättre förmåga för blodet att transportera syre, vilket innebär att ditt blod efter ett uppehåll är lite mindre i volym och transporter

Mmm, tror alla har rätt på någon vänster.

Resonemanget skulle då vara att om slagvolymen är större så kan inte hjärtat kontrahera lika ofta, även om man pressar sig, och därmed kan man inte komma upp i samma maxpuls.

Hej alla,

Frågan som ursprungligen ställdes är något jag funderat på oerhört länge. För mig räcker en veckas uppehåll med träning för att jag ska kunna få upp pulsen avsevärt högre än under normal träningsperiod.
Just nu tränar jag hårt och tror att det

Patrik,
Anledningen att du inte får annat än gissningar är att det inte finns en mall att gå efter utan det kan bero på bl.a:

- Hur pass redo din kropp är för att fysiskt arbeta nära maxpuls (form, hur utvilad du är osv.)
- Förändring av din vo2max
- För