Quote from Håkan Öhling on 11 January 2011, 14:30Vem har bestämt att det är så, Johan? Den centrala konditionen tränas väl självklart bäst i zoner baserade på den "teoretiska maxpulsen"? Medan den lokala konditionen tränas bäst jämfört med den grenspecifika maxpulsen som bas?
Sen kanske du inte kan lig
Vem har bestämt att det är så, Johan? Den centrala konditionen tränas väl självklart bäst i zoner baserade på den "teoretiska maxpulsen"? Medan den lokala konditionen tränas bäst jämfört med den grenspecifika maxpulsen som bas?
Sen kanske du inte kan lig
Quote from Funbeat user on 11 January 2011, 15:09Torbjörn,
Ingenting av det jag skrivit kan väl ändå sägas stå i konflikt med det du skriver?Om du har förmåga att arbeta hårdare i löpning än i cykel så har du också högre tröskelvärde (och kanske också högre maxpulsvärde) i löpning. Träningszonerna bl
Torbjörn,
Ingenting av det jag skrivit kan väl ändå sägas stå i konflikt med det du skriver?
Om du har förmåga att arbeta hårdare i löpning än i cykel så har du också högre tröskelvärde (och kanske också högre maxpulsvärde) i löpning. Träningszonerna bl
Quote from Funbeat user on 11 January 2011, 22:06Hej o Hoj igen! jag har inte snackat om teoretisk maxpuls, utan den maxpuls man är född med. Alltså det är viktigt att man har valt rätt föräldrar (lite roligt ha,ha). Att sedan få kläm på vilken maxpuls man har är ett annat kapitel och om detta finns det
Hej o Hoj igen! jag har inte snackat om teoretisk maxpuls, utan den maxpuls man är född med. Alltså det är viktigt att man har valt rätt föräldrar (lite roligt ha,ha). Att sedan få kläm på vilken maxpuls man har är ett annat kapitel och om detta finns det
Quote from Funbeat user on 11 January 2011, 22:15Tommy,
Eftersom din kropp begränsar dig, mer eller mindre, i olika grenar så kommer du att ha en faktisk maxpuls per gren och du kommer aldrig att kunna veta säkert när du uppnår den.Det är därför jag kallar den för teoretisk. Men visst kan försöka att
Tommy,
Eftersom din kropp begränsar dig, mer eller mindre, i olika grenar så kommer du att ha en faktisk maxpuls per gren och du kommer aldrig att kunna veta säkert när du uppnår den.
Det är därför jag kallar den för teoretisk. Men visst kan försöka att
Quote from Funbeat user on 11 January 2011, 22:31Det kan naturligtvis tilläggas att olika personer har olika syften med sin pulsklocka.
Jag tycker däremot inte att det känns som en vågad gissning om jag hävdar att de flestas syfte är att träna "rätt". Med "rätt" menar jag då att individanpassa pulsbase
Det kan naturligtvis tilläggas att olika personer har olika syften med sin pulsklocka.
Jag tycker däremot inte att det känns som en vågad gissning om jag hävdar att de flestas syfte är att träna "rätt". Med "rätt" menar jag då att individanpassa pulsbase
Quote from Funbeat user on 11 January 2011, 22:47"Återigen, maxpulsen är du född med. Att sen komma så nära 100% är en träningssak."
"Tommy, Det är ingen som har ifrågasatt det."
Jo då. Men jag har inte skrivit det. Det är väl så att hjärtat är en muskel, eller? Och således kan man förändra det genom
"Återigen, maxpulsen är du född med. Att sen komma så nära 100% är en träningssak."
"Tommy, Det är ingen som har ifrågasatt det."
Jo då. Men jag har inte skrivit det. Det är väl så att hjärtat är en muskel, eller? Och således kan man förändra det genom
Quote from Funbeat user on 12 January 2011, 00:21Tommy,
Jag vet inte, men jag tror du missat poängen med hela tråden. 🙂Alltså, att alla har en maxpuls är det ingen som ifrågasätter. Inte heller är det någon som ifrågasätter att det (efter Ps inlägg) åtminstone är mycket svårt att ändra den.
Den fa
Tommy,
Jag vet inte, men jag tror du missat poängen med hela tråden. 🙂
Alltså, att alla har en maxpuls är det ingen som ifrågasätter. Inte heller är det någon som ifrågasätter att det (efter Ps inlägg) åtminstone är mycket svårt att ändra den.
Den fa
Quote from Funbeat user on 12 January 2011, 00:23Torbjörn: Men nu under jul och nyår har du kört mer skidor då, eller har du latat dig? Jag menar, ligger man och trycker skidor/springer där man når högre grenspecifik puls, och sen går över till cykel igen. Då kan jag tänka mig att man upplever precis d
Torbjörn: Men nu under jul och nyår har du kört mer skidor då, eller har du latat dig? Jag menar, ligger man och trycker skidor/springer där man når högre grenspecifik puls, och sen går över till cykel igen. Då kan jag tänka mig att man upplever precis d
Quote from Funbeat user on 12 January 2011, 09:27Här på funbeat finns det många och långa diskussioner om konstigheter i pulsen. Man spekulerar om mätfel och störningar i klockorna, eller gör avancerade analyser om hur hjärt-kärl systemet förändras vid hård träning och vila.
Men ingen nämner takykardi
Här på funbeat finns det många och långa diskussioner om konstigheter i pulsen. Man spekulerar om mätfel och störningar i klockorna, eller gör avancerade analyser om hur hjärt-kärl systemet förändras vid hård träning och vila.
Men ingen nämner takykardi
Quote from Funbeat user on 12 January 2011, 09:47Anders,
Skulle en sådan störning ge en konsekvent felmätning under hela passet, eller skulle det resultera i kortare störningar på pulskurvan?
Anders,
Skulle en sådan störning ge en konsekvent felmätning under hela passet, eller skulle det resultera i kortare störningar på pulskurvan?