Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelOlika maxpuls beroende på form.
You need to log in to create posts and topics.

Oavsett varför man får olika pulser vid olika tillfällen och ansträngningar, är inte maxpulsen något som ändras under en kortare tidsperiod. Maxpulsen sjunker långsamt med åldern.

Dessutom är uppmätt maxpuls inomhus inte samma värde som man får vid utomh

Fast det är ännu bättre att köra med effektmätare.

Markku,

Allt det där vet jag redan. Frågan var mer "fysiologisk" än träningsorienterad.

Jag vet att många upplever liknande scenario och det hade varit intressant att veta varför.

Just nu tror jag Gazzah/Johans slagvolym är det jag tror mest på, även

Maxpulsen är du född med den går inte förbättra. Med effektiv träning sänker du däremot vilopulsen. Jämför med ett gummiband, ju bättre tränad ju längre gummiband. Efter en hård körning sjunker pulsen snabbare. Så skall du kolla sin konditionsträning så h

Mats,
Så mycket sjunker inte hjärtats slagvolym ensamt, men kombinationen av detta tillsammans med mer utvilade muskler, förändrad blodvolym och syretransportförmåga etc. kan göra en hel del.

Tommy,
Du kan förändra den maxpuls som betyder något i tränin

Tack Johan, du har troligen rätt.

Det är bara det att det ständigt basuneras ut att maxpulsen är genetiskt och ändras inte (med undantag för ca 1 slag ner om året med åldern) faktiskt kanske är sant men inte till 100%.

I praktiken är dina svar troligen

Jag upplever det motsatta mot vad du beskrev. Efter jul och nyår har jag svårt att pressa upp pulsen för att den muskulära uthålligheten sjunker. Jag tror att mjölksyratröskeln sjunker snabbare än syreupptagningsförmågan generellt. Nu kan jag knappt press

Har Googlet litt over spørsmålet, og stjålet dette fra Aabergs sykkeltrening.

Økt puls pga dehydrering. Etterhvert som man blir dehydrert vil mengden blod reduseres, noe som gjør at slagvolumet til hjertet går noe ned.

Hjertet fungerer slik at slagvolu

Återigen, maxpulsen är du född med. Att sen komma så nära 100% är en träningssak.

Tommy,
Det är ingen som har ifrågasatt det.

Ur pulsträningssynpunkt är den teoretiska maxpuls du beskriver däremot ganska ointressant. Det intressanta är din grenspecifika maxpuls respektive tröskelpuls.

Dessa värden är de du måste utgå från när du lä