Quote from Funbeat user on 10 January 2011, 17:56Oavsett varför man får olika pulser vid olika tillfällen och ansträngningar, är inte maxpulsen något som ändras under en kortare tidsperiod. Maxpulsen sjunker långsamt med åldern.
Dessutom är uppmätt maxpuls inomhus inte samma värde som man får vid utomh
Oavsett varför man får olika pulser vid olika tillfällen och ansträngningar, är inte maxpulsen något som ändras under en kortare tidsperiod. Maxpulsen sjunker långsamt med åldern.
Dessutom är uppmätt maxpuls inomhus inte samma värde som man får vid utomh
Quote from Funbeat user on 10 January 2011, 18:35Fast det är ännu bättre att köra med effektmätare.
Fast det är ännu bättre att köra med effektmätare.
Quote from Funbeat user on 10 January 2011, 20:56Markku,
Allt det där vet jag redan. Frågan var mer "fysiologisk" än träningsorienterad.
Jag vet att många upplever liknande scenario och det hade varit intressant att veta varför.
Just nu tror jag Gazzah/Johans slagvolym är det jag tror mest på, även
Markku,
Allt det där vet jag redan. Frågan var mer "fysiologisk" än träningsorienterad.
Jag vet att många upplever liknande scenario och det hade varit intressant att veta varför.
Just nu tror jag Gazzah/Johans slagvolym är det jag tror mest på, även
Quote from Funbeat user on 10 January 2011, 21:41Maxpulsen är du född med den går inte förbättra. Med effektiv träning sänker du däremot vilopulsen. Jämför med ett gummiband, ju bättre tränad ju längre gummiband. Efter en hård körning sjunker pulsen snabbare. Så skall du kolla sin konditionsträning så h
Maxpulsen är du född med den går inte förbättra. Med effektiv träning sänker du däremot vilopulsen. Jämför med ett gummiband, ju bättre tränad ju längre gummiband. Efter en hård körning sjunker pulsen snabbare. Så skall du kolla sin konditionsträning så h
Quote from Funbeat user on 11 January 2011, 08:04Mats,
Så mycket sjunker inte hjärtats slagvolym ensamt, men kombinationen av detta tillsammans med mer utvilade muskler, förändrad blodvolym och syretransportförmåga etc. kan göra en hel del.Tommy,
Du kan förändra den maxpuls som betyder något i tränin
Mats,
Så mycket sjunker inte hjärtats slagvolym ensamt, men kombinationen av detta tillsammans med mer utvilade muskler, förändrad blodvolym och syretransportförmåga etc. kan göra en hel del.
Tommy,
Du kan förändra den maxpuls som betyder något i tränin
Quote from Funbeat user on 11 January 2011, 12:23Tack Johan, du har troligen rätt.
Det är bara det att det ständigt basuneras ut att maxpulsen är genetiskt och ändras inte (med undantag för ca 1 slag ner om året med åldern) faktiskt kanske är sant men inte till 100%.
I praktiken är dina svar troligen
Tack Johan, du har troligen rätt.
Det är bara det att det ständigt basuneras ut att maxpulsen är genetiskt och ändras inte (med undantag för ca 1 slag ner om året med åldern) faktiskt kanske är sant men inte till 100%.
I praktiken är dina svar troligen
Quote from Funbeat user on 11 January 2011, 12:58Jag upplever det motsatta mot vad du beskrev. Efter jul och nyår har jag svårt att pressa upp pulsen för att den muskulära uthålligheten sjunker. Jag tror att mjölksyratröskeln sjunker snabbare än syreupptagningsförmågan generellt. Nu kan jag knappt press
Jag upplever det motsatta mot vad du beskrev. Efter jul och nyår har jag svårt att pressa upp pulsen för att den muskulära uthålligheten sjunker. Jag tror att mjölksyratröskeln sjunker snabbare än syreupptagningsförmågan generellt. Nu kan jag knappt press
Quote from Funbeat user on 11 January 2011, 12:58Har Googlet litt over spørsmålet, og stjålet dette fra Aabergs sykkeltrening.
Økt puls pga dehydrering. Etterhvert som man blir dehydrert vil mengden blod reduseres, noe som gjør at slagvolumet til hjertet går noe ned.
Hjertet fungerer slik at slagvolu
Har Googlet litt over spørsmålet, og stjålet dette fra Aabergs sykkeltrening.
Økt puls pga dehydrering. Etterhvert som man blir dehydrert vil mengden blod reduseres, noe som gjør at slagvolumet til hjertet går noe ned.
Hjertet fungerer slik at slagvolu
Quote from Funbeat user on 11 January 2011, 13:00Återigen, maxpulsen är du född med. Att sen komma så nära 100% är en träningssak.
Återigen, maxpulsen är du född med. Att sen komma så nära 100% är en träningssak.
Quote from Funbeat user on 11 January 2011, 13:52Tommy,
Det är ingen som har ifrågasatt det.Ur pulsträningssynpunkt är den teoretiska maxpuls du beskriver däremot ganska ointressant. Det intressanta är din grenspecifika maxpuls respektive tröskelpuls.
Dessa värden är de du måste utgå från när du lä
Tommy,
Det är ingen som har ifrågasatt det.
Ur pulsträningssynpunkt är den teoretiska maxpuls du beskriver däremot ganska ointressant. Det intressanta är din grenspecifika maxpuls respektive tröskelpuls.
Dessa värden är de du måste utgå från när du lä