Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Mjölksyra överallt, i benen och i armarna och i... Och fullständigt ignorerar det och fortsätter springa, hur långt kan man dra det då? Vad händer? I kroppen?

Något sånt drabbade mig på Bellmansstaffetten (livsfarligt att springa i lag ju!!! 🙂 ), det är

Nej, detta hade nog varken med mjölksyra eller energibrist att göra, utan något annat som spökade. Om kroppen är frisk och i balans tror jag inte att det går att anstränga sig så mycket att man tuppar av, sker det är det något som varit fel.

I längre lop

Hm.
Jo, och jag har undersökt en hel massa andra grejer. Tusen blodprover, ultraljud på hjärtat, EKG och arbets-EKG och nu ska jag får göra ett flerdags-EKG också om nån vecka.
Inget visar nåt konstigt än så länge mer än en del ofarliga extraslag emellanå

Själv tror jag att man kan ta ut sig tills man tuppar av.

Eftersom folk kan tuppa av utan nån som helst (synlig) ansträngning, så är det väl inte konstigt om det bli så när du tokrusar på ett 5km-lopp? Jag tror att du inte var fullt fit-for-fight den dagen helt enkelt, men säkert så taggad så att du inte kunde k

Man kan få så mycket syra att armarna domnar bort. Om det i sin tur kan orsaka svimning och/eller minnesförlust är mig veterligen hittills okänt. Nån annan?

Händerna PÅ täcket i så fall.

AB - Tror det är rätt välkänt fenomen bland elitidrottare som får mycket mjölksyra. Akut syrebrist i hjärnan brukar man förklara för sådana ickemedecinare som mig. Finns säkert mer korrekta förklaringar. Finns väl tex några klassiska bilder på kanotister

Tillståndet kallas laktatacidos. Se SLLs akutbok, sidan 11 http://www.janusinfo.se/Global/Akut_internmedicin/elektrolyt_rubbning_2010.pdf

Svimning efter målgång brukar vän vara blodtrycksfall när man slutar röra på sig? Det har ett fint namn...