Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningOnt i bröstet
You need to log in to create posts and topics.

12

Halloj!

Var ute och joggade idag. Sprang en mil i ganska lugnt tempo, snittpuls på ca 80%. När jag kom hem och stannade fick jag i stort sett på direkten ont i bröstet/bröstkorgen/lungorna/hjärtat(?!) in mot sternum. Det första direkta och kraftigaste on

Ring omedelbart 112 och hör efter att det inte är en hjärtattack. BUMS! NUUUU!!!!

(Skojar inte!)

Följ Anders råd och ring sjukvårdsupplysningen eller gör ett besök på närmaste Hälsocentral. Hjärta är inte att leka med.

Nu hoppas jag att du redan har tagit dig till en akutmottagning för att kolla upp det där. Men om inte så gör det genast! Även om det inte skulle vara en hjärtinfarkt så finns det andra allvarliga åkommor, t.ex. hjärtmuskelinflammation.

När ska man söka vård?
Om man har ont i bröstet och inte vet vad det beror på ska man ringa sjukvårdsrådgivningen eller kontakta en vårdcentral.

Man ska ringa 112 om man

•har en kraftig smärta eller obehaglig känsla i bröstet som inte försvinner inom en

Utan att veta din ålder och sjukdomshistoria låter detta absolut inte som en infarkt. Har du inte haft kärlkramp innan är detta otroligt samtidigt som smärtan kom efter du avslutat din ansträngning vilket är tvärt mot vad en infarkt gör. Infarkter är dess

Jag har ingen direkt sjukdomshistoria. 180cm och 76 kg, springer väl ungefär 3-4 ggr i veckan och äter väldigt sällan onyttiga saker så utgår man från de kriterierna klarar jag mig 🙂

Jag börjar fundera på om det var något så trivialt som att jag använde

Kände något liknande för en tid sen. Fick EKG taget och allt var normalt, läkaren gissade på ngn överansträngd muskel på märklig plats. Men det var skönt att få bekräftat att det inte var något knas med hjärtat. (t+)

Som tidigare kommentarer sagt så är det bäst att ta bröstsmärtor på allvar. Det är bättre att kolla en gång extra i onödan än att missa den gången det verkligen skulle kollats upp.
Bra att du kollar upp det!

Du bör verkligen kolla upp det, som många sagt, bättre att kolla en gång för mycket än för lite. Förhoppningsvis är det bara skav men det kan ju vara hjärtmuskelinfl. då ni haft sjukdom hemma. Många "ung" som drabbas. Har jobbar på hjärtintensiven, och tr

12