Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningont i fötterna
You need to log in to create posts and topics.

hej
jag började springa förra året och tog uppehåll under vintern och har börjat igen och hade 4:e passet idag men jag har ett problem jag får jätte ont i fötterna, nästan krampliknande.

jag kör efter intervalschemat på marathon.se (eller com eller vadd

Det låter som om dina skor inte är helt kompatibla med dina fötter. Prova en annan typ av skor och se hur det känns. Kan ha att göra med uppbyggnad eller inte i hålfoten t.ex.

dom funkade jättebra förra året och jag har inte råd med nya 🙁

Prova att knyta skorna lösare. Jag får ont i fötterna av mina trotjänare om jag drar åt för hårt eftersom mina fötter svullarn ganska kraftigt när jag springer. Har jag då knutit för hårt och fötterna svullnar får jag nästan som kramp i foten.

"dom funkade bra förra året"

eh... hur gamla är skorna och hur mycket har du använt dem? Även om de inte har "bäst före"-datum instämplat så blir de ganska snabbt gamla. Sulan kan bli stummare och förlora de stötdämpande egenskaperna.

Lady G: kanske är det jag trodde det var tvärtom

Sara: ungefär från halva förra sommaren... juli el. augusti
altså mindre än ett år gamla, ett år måste de väl ändå hålla?

från min FB blogg >"de nya skorna
Publicerad 2007-08-22 22:18:18. Redigera

har testat de nya skorna idag..."

altså i slutet av augusti

Då ska de hålla ett tag till. Du har nog bara knutit dem för hårt ska du se.

Prova att knyta om dem om du får ont nästa gång du springer och se om inte det hjälper.

Ja visst borde de hålla lite till. Prova tipset med att snöra dem lösare. Eller prova alternativ snörning. Så här brukar jag snöra mina löparskor: http://www.fieggen.com/shoelace/hikingbikinglacing.htm fast jag gör så att knuten hamnar mitt på och inte på