Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningOnt i höger underben
You need to log in to create posts and topics.

12

Gick från chipsätande slöare till sportis för 9 veckor sen. Jag är 45 år, 183 cm lång o väger 83 kilo. Köpt mig bra joggingskor.
Om ni kollar min träning, så fort jag springer längre än 3 km så får jag skitont i höger underben. Nästan så jag tvingas halta

Det kan vara Tibialis Anterior, som spökar. Har själv haft problem med den vänstra under vissa, ej alla, pass. Hos mig brukar eländet släppa efter 6-7 km, men i extremfallen har det tagit upp till en mil innan det har känts OK.

Här diskuterade vi samma b

Möjligt. Men jag gick 10 minuter idag innan jag började springa, dvs bra uppvärmd. Det släpper dessutom inte efter ett tag när jag springer, utan först efter jag slutat springa.
Ska prova o dricka ordentligt, men jag tvivlar.

OK. Fast jag tror ff att det är den muskeln som ger Dig smärtan. Eller?

BILD:http://tbn0.google.com/images?q=tbn:0lPY-WcTkPL8SM:http://www.octc.kctcs.edu/GCaplan/anat/images/Image281.gif

När jag kollar i Din kalender så är Dina löppass i stort sett aldr

Jag har bara värmt upp när jag kör dom där intervallprylarna(som jag körde idag). Annars värmer jag inte upp nånting.
Så det jag borde göra är att hålla mig till 3 km pass när jag springer(samt smeta lite gel på benen:))? Och sen öka sakta? Hur sakta? 500

Om Du INTE värmer upp och sen springer 3 km i 6:16-tempo, då springer Du fort!!

Och då är det inte konstigt att muskeln inte gillar det Du gör. Muskelhinnan runt muskeln måste också få sin del av uppvärmningen för annars blir den stram och muskeln smärt

Ja, men då är det den muskeln. Jag "kände igen" smärtan när Du beskrev den. 🙂

Sylvia: Kan man se den där bilden i större format nånstans?

Ja. Googla på bilder och sök på Tibialis Anterior, så tror jag att Du kan ta upp ett större exemplar.

Ok provar lite gel och att värma upp lite bättre. Ska jag vila från löpning ett tag?Tack för dina råd!

12