Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningOnt i korsryggen
You need to log in to create posts and topics.

12

Hejsan - ny i gruppen, och rätt nybis på löpning.

Min kropp är inte alls byggd för löpning, och jag får ont lite här och där i leder osv, hoppas att det försvinner när kroppen vant sig vid den nya typen av ansträngning. En fråga dock: Jag får ont i korsr

Jag höll upp med löpning ca 2mån pga en operation i knäet.när jag började springa igen fick ja "ont" i korsryggen,tror att det är ganska vanligt.Men i mitt fall försvann det efter ca 1månad.Jag forsatte att springa hela tiden alltså.

Mitt största problem

Spontant tycker jag att det låter tidigt att köra intervaller. Det kanske är därför du får ont i ryggen?
Har du ryggsäck när du springer till och från jobbet?

Jag är ingalunda nån expert på löpning, men lite fakta börjar man ju snappa upp här och där... 😉

Bålstyrka (och -stabilitet) är viktigt vid löpning. Kom alltså ihåg att träna mag- och ryggmuskulaturen flitigt, de hjälper till att orka hålla upp kroppen

Skulle vilja komplettera de bra råd som kommit hittills med bålstabilitetsträning med ordentlig stretch utav höftböjare de kan vara en grundorsak till ökad svank.

Tack för tipsen! Wow - vad snabbt det gick att få svar!

Intervaller är inga problem alls - det har jag gjort en del tidigare också. Det är när det är långa löppass som problemet uppstår.

Jag skulle vilja våga påstå att jag har ganska bra bål-stabilitet

Jo träning av säte är inte helt fel tänkt faktiskt. Det svåra är väl att i princip alla musklerna i låren och bålen är inblandade på olika sätt i samband med löpning. Men om man fokuserar på antagonisen till höftböjaren så är det framförallt gluteus maxim

och vanliga hederliga utfallsteg

Bara klocka!?
Även vid denna årstid! Impressing.

Jag tänkte precis samma, Mika 😀

12