Quote from Guest on 9 May 2010, 07:27Jag har fått ont i senan som sitter till vänster i knävecket, vänster knä. Det gjorde först bara ont efter cykling i och med att jag böjde knät. Sist gjorde det ont hela passet - dock inte när jag stod upp och cyklade i backar. Kan jag behöva höja sadeln?
Jag har fått ont i senan som sitter till vänster i knävecket, vänster knä. Det gjorde först bara ont efter cykling i och med att jag böjde knät. Sist gjorde det ont hela passet - dock inte när jag stod upp och cyklade i backar. Kan jag behöva höja sadeln?
Quote from Funbeat user on 9 May 2010, 07:37Jag har haft ont på exakt samma ställe i en vecka. Jag fick tipset att höja och flytta fram sadeln något. Inte riktigt hunnit testa om det känns bättre nu. Återkommer efter dagens runda.
Jag har haft ont på exakt samma ställe i en vecka. Jag fick tipset att höja och flytta fram sadeln något. Inte riktigt hunnit testa om det känns bättre nu. Återkommer efter dagens runda.
Quote from Rasmus Olsson on 9 May 2010, 07:38Säkert du har ställt in sadeln rätt? Läs Bruses sadelskola: http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=437639
Säkert du har ställt in sadeln rätt? Läs Bruses sadelskola: http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=437639
Quote from Funbeat user on 9 May 2010, 08:19Problem med knäna är mycket vanligt bland motionscyklister.
Ont på baksidan av knät, brukar normalt indikera en för hög sadel.
Problemet uppstår för att man behöver sträcka benet för mycket, i nedersta läget.
Jag skulle börja med att sänka sadeln. När
Problem med knäna är mycket vanligt bland motionscyklister.
Ont på baksidan av knät, brukar normalt indikera en för hög sadel.
Problemet uppstår för att man behöver sträcka benet för mycket, i nedersta läget.
Jag skulle börja med att sänka sadeln. När
Quote from Funbeat user on 9 May 2010, 08:24Det är problem med felaktig sittställning som är vanligt bland motionärer.
Det är inte problem med knän som är vanliga bland cyklister utan nyckelbensbrott.
Det är problem med felaktig sittställning som är vanligt bland motionärer.
Det är inte problem med knän som är vanliga bland cyklister utan nyckelbensbrott.
Quote from Funbeat user on 9 May 2010, 09:59Bruse: Har läst den nu! En fråga bara: Vad har benens längd med ramstorleken att göra? Borde det inte mer ha att göra med överkroppens längd?
Bruse: Har läst den nu! En fråga bara: Vad har benens längd med ramstorleken att göra? Borde det inte mer ha att göra med överkroppens längd?
Quote from Rasmus Olsson on 9 May 2010, 10:03Jo, men alla cykelstorlekar är mätt efter höjden. Mina tips är en grund, att börja med. Sen ska du självklart provsitta cykeln.
Jo, men alla cykelstorlekar är mätt efter höjden. Mina tips är en grund, att börja med. Sen ska du självklart provsitta cykeln.
Quote from Funbeat user on 9 May 2010, 10:12Om man har fel ramstorlek, ger det lättare skador? även om man har rätt sadelhöjd.
Om man har fel ramstorlek, ger det lättare skador? även om man har rätt sadelhöjd.
Quote from Funbeat user on 9 May 2010, 10:15Du ska sitta rätt i förhållande till vevpartiet och sedan blir det finlir med klossar, vinklar, styre, handtag, styrstam och personliga preferenser.
Du ska sitta rätt i förhållande till vevpartiet och sedan blir det finlir med klossar, vinklar, styre, handtag, styrstam och personliga preferenser.
Quote from Funbeat user on 9 May 2010, 15:44Här kommer min knärapport efter dagens runda som totalt körde slut på mig 🙂
Efter ungefär 5 mil fick jag nästan kramp där i knävecket men sen släppte det efter nån mil och jag kände inte mycket alls efter det. Så jag har inte så mycket info att komma m
Här kommer min knärapport efter dagens runda som totalt körde slut på mig 🙂
Efter ungefär 5 mil fick jag nästan kramp där i knävecket men sen släppte det efter nån mil och jag kände inte mycket alls efter det. Så jag har inte så mycket info att komma m