Quote from Guest on 7 November 2009, 07:18Hej. Jag har ett problem då jag är ute och springer. Vid längre sträckor, eller då jag springer på asfalt får jag ofta ont ifrån höften ner till knät. Som en ilande känsla. Har hört att det kallas för runners knee. Har provat med stretching men har haft d
Hej. Jag har ett problem då jag är ute och springer. Vid längre sträckor, eller då jag springer på asfalt får jag ofta ont ifrån höften ner till knät. Som en ilande känsla. Har hört att det kallas för runners knee. Har provat med stretching men har haft d
Quote from Funbeat user on 7 November 2009, 07:28Tjena,
Har du provat att rulla över en fylld petflaska?
Det var nån som tipsade om detta för länge sedan.Du ligger på sidan med en fylld petflaska under dig på låret.
Rulla sedan upp och ner typ 20 gånger.
Detta skall liksom kavla ut problemet.Det ve
Tjena,
Har du provat att rulla över en fylld petflaska?
Det var nån som tipsade om detta för länge sedan.
Du ligger på sidan med en fylld petflaska under dig på låret.
Rulla sedan upp och ner typ 20 gånger.
Detta skall liksom kavla ut problemet.
Det ve
Quote from Funbeat user on 7 November 2009, 11:06Vilka muskler stretchar du? Jag har ungefär de symtomen, och på mig är det både musklerna i ländryggen, skinkan och utsida lår som samverkar och ger smärtan. Just nu är min massör inne på att jag även bör strecha insidan av låren mer regelbundet.
Eller rä
Vilka muskler stretchar du? Jag har ungefär de symtomen, och på mig är det både musklerna i ländryggen, skinkan och utsida lår som samverkar och ger smärtan. Just nu är min massör inne på att jag även bör strecha insidan av låren mer regelbundet.
Eller rä
Quote from Funbeat user on 7 November 2009, 11:34Runners Knee tänker jag på som en smärta först lokaliserad till "stora delar av utsidan av knäet", som efter några dagar krymper till en mindre smärtpunkt på utsidan av knäet, nedanför leden.
Om det är RK finns bra stretchingövningar som bygger på att ma
Runners Knee tänker jag på som en smärta först lokaliserad till "stora delar av utsidan av knäet", som efter några dagar krymper till en mindre smärtpunkt på utsidan av knäet, nedanför leden.
Om det är RK finns bra stretchingövningar som bygger på att ma
Quote from Funbeat user on 7 November 2009, 15:09Det där låter som smärta från "skräddarmuskel" eller iliotibialis. Går från utsidan av höften till utsidan av knät. Man behöver göra en speciell (oftast stående) stretchingövning som jag inte kan förklara i text, men som man bör kunna få visad av en sjuk
Det där låter som smärta från "skräddarmuskel" eller iliotibialis. Går från utsidan av höften till utsidan av knät. Man behöver göra en speciell (oftast stående) stretchingövning som jag inte kan förklara i text, men som man bör kunna få visad av en sjuk
Quote from Funbeat user on 7 November 2009, 15:28Skräddarmuskeln heter musculus sartorius och är en av våra muskler på framsidan av låret.
http://www.exrx.net/Muscles/Sartorius.htmlEn av musklerna som kan tänkas vara inblandade i "Löparknä" är tensor fascia latae som, om den blir kort, drar i iliobil
Skräddarmuskeln heter musculus sartorius och är en av våra muskler på framsidan av låret.
http://www.exrx.net/Muscles/Sartorius.html
En av musklerna som kan tänkas vara inblandade i "Löparknä" är tensor fascia latae som, om den blir kort, drar i iliobil
Quote from Funbeat user on 7 November 2009, 15:43Denna stretching var det jag menade för löparknä.
http://www.marathon.se/news/article.cfm?NewsId=8173Om smärtan är utbredd mer uppåt längs låret låter det iofs som nåt annat (om smärtan inte är härledd från löparknäet). Men ev kan man ha nytta av att dr
Denna stretching var det jag menade för löparknä.
http://www.marathon.se/news/article.cfm?NewsId=8173
Om smärtan är utbredd mer uppåt längs låret låter det iofs som nåt annat (om smärtan inte är härledd från löparknäet). Men ev kan man ha nytta av att dr
Quote from Catharina Brattlin on 7 November 2009, 15:51Löparknä, när det är som allra jävligast och precis innan man absolut inte kan ta ett endaste steg till och det känns som att benet ska vika sig, känns i hela utsidan av benet. Smärtan börjar molande på utsidan av knät och sprider sig sen ju längre man fo
Löparknä, när det är som allra jävligast och precis innan man absolut inte kan ta ett endaste steg till och det känns som att benet ska vika sig, känns i hela utsidan av benet. Smärtan börjar molande på utsidan av knät och sprider sig sen ju längre man fo
Quote from Funbeat user on 7 November 2009, 16:14Hur blev det när den "akuta" löparknäsmärtan gick tillbaka?
Krympte det "utbredda molande" till en mindre punkt på knäknölen på utsidan (femurepikondylen), som främst gjorde ont när man tryckte på den (palpationsömhet)?
Hur blev det när den "akuta" löparknäsmärtan gick tillbaka?
Krympte det "utbredda molande" till en mindre punkt på knäknölen på utsidan (femurepikondylen), som främst gjorde ont när man tryckte på den (palpationsömhet)?
Quote from Catharina Brattlin on 7 November 2009, 16:25Ja, det skulle man kunna säga. Tror iofs inte att smärtan att fortplantat sig som den gjorde om jag hade slutat springa, men är det lopp så är det. (H)
Jag hade extremt ont av att gå i trappor upp o ner och fick häva mig på trappräckena för att öht kunna
Ja, det skulle man kunna säga. Tror iofs inte att smärtan att fortplantat sig som den gjorde om jag hade slutat springa, men är det lopp så är det. (H)
Jag hade extremt ont av att gå i trappor upp o ner och fick häva mig på trappräckena för att öht kunna