Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningOnt på framsidan av vaden
You need to log in to create posts and topics.

"att mixtra med löpsteg så här i början bara är av ondo?"

Varför är det det? Speciellt när de allra flesta verkar rörande överens om att det är "hälisättningssteget" som sliter mest på kroppen? Är det inte bättre att gå över till det mer skonsamma framfo

Alla har väl ett naturligt löpsteg? Tänk, det allra första löpsteget man tar när man börjar springa är ju det som är naturligt för ens egen kropp, eller hur?

För många är det hälisättning, för andra är det framfota. Big deal! Allt därefter blir, i mina ö

Givetvis ska man springa med det steg man trivs med (t+)

Det jag inte fick ihop var varför man först skulle vänja sig vid ett steg för att sen byta steg om man redan från början vet att man ska byta steg. Och varför det alltid skulle vara av ondo att gör

"Människans naturliga löpsteg är väl förövrigt framfota steget?"

Ja, barfota ja. Men hur många människor påbörjar en löparkarriär barfota?

Nathalie har ett löpsteg i skor idag, som för henne är det naturliga eftersom hon, vad jag förstår, är rätt ny på

Tyvärr alldeles för få (t-)

Mja, jag gav ju aldrig några råd om att ändra löpsteg(det är jag knappast tillräckligt erfaren inom löpning för att göra, ännu), allt jag undrade var varför "mixtra med löpsteg så här i början bara är av ondo"?

Att det (kansk

Risken finns att hon byter sin övervägande goda fotisättning (landar på främre delen av foten, ingen hälduns mao) mot en sämre.

Smärtan i tibialis anterior har inte med isättningen så mycket att göra som med stabiliteten och det är den hon behöver jobba

Ja det är väl det här som jag tycker är aningen svårt med framfotsisättningen. För mig blir det en duns....medans jag med hälisättningen sedan rullar fram i steget på hela foten och sedan skjuter på med framfoten å tårna. Men som nästan alla säger här i t

Jag hade liknande problem (ont på framsidan och sidorna av vaderna), det berodde på för svaga vadmuskler, vilket gjorde att de andra musklerna runt vaden hela tiden fick överkompensera.

Löste problemet med nya skor och dagliga övningar med tåhävningar

Tack för alla svar.
Jag fortsätter med min framfotsisättning då jag tycker det känns mer obekvämt att sätta ner hälen först. Jag joggar i ganska långsamt tempo och de flesta gånger bara i ca 30 minuter. Jag joggar 3 ggr i veckan och kör sedan spinning, da

Så rasade det (som vanligt) iväg i en debatt ang. hälisättnings-/framfots-löpning. Angående detta kan jag bara nicka bifall till ansatsen i Sylvias inlägg. I löpning/gång/jogg/etc anpassar människans kropp (en närmast perfekt biologisk maskin) löpsteget/f