Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningOrmar.. Traillöpning...
You need to log in to create posts and topics.

Okej, jag är en fegis.. så har vi det ur världen! 😉

Jag ogillar ormar.. kan klappa på dem på Skansen och har inga problem med att titta på den men har ingen lust att bli biten! 😉

Hur gör ni när ni springer i skogen på vår/sommar/höst? Är det bara jag

Du kanske kan övertrumfa din rädsla för ormar genom att tänka på bålgetingar, vildsvin och älgar? Djur som jag själv tycker är betydligt mer respektingivande än ormar när man springer i skogen. Och björn, om du bor norröver!

En av mina första försök till

Exponeringsterapi kanske. Kan rekommendera hällarna på Getryggen här i Göteborg nu när solen börjar gassa. Brukar vara gott om orm och spontana hopp är ett naturligt inslag...

Nu vet inte jag hur ett eventuellt ormbett är men det ska nog till maximal o

Risken för att bli ormbiten när man springer borde vara minimal - ormen reagerar ju på rörelsen i marken och drar sig undan långt innan du kommit nära.

Håller med AT. Ormarna drar sig undan och går inte det så ligger de stilla och trycker. För att bli biten krävs nästan att du skall kliva rätt på eller skrämma ormen rätt bra så den försvarar sig och då har du i princip ändå klivit rätt på.

Spring med öp

Jag har varit nära att trampa på ormar men då har det varit på stora breda och soooliga stigar. Det gillar dom. Men ormbiten har jag aldrig blivit såvitt jag minns. Med ett antal orienteringssäsonger i bagaget borde man ju hört talas om någon som blivit d

Om vi talar om huggormar, så är det väl egentligen inte särskilt farligt att bli biten? Låt vara att det är obehagligt, men det är ju otrevligt att stuka foten också...

Själv är jag inte särskilt rädd för bett, däremot upplever jag ormar som djupt obehag

Nja, det är rätt individuellt hur man reagerar på huggormsgift men generellt sett om du är vuxen och frisk så är risken mindre.

Det finns dock dokumenterade fall som resulterat i både chock och hjärtproblem..

En tröst kan vara att av huggormens bett utg

Det är på våren som det kan vara aktuellt att vara lite uppmärksam - men jag har heller aldrig blivit ormbiten trots tt jag springer väldigt mycket skogsstigar - ser dock orm i stort sett varje år (vår)...

Jag var själv lite nojig för ormmöten tidigare. Men sen jag mötte en grupp vildsvin i pannlampans sken mitt i skogen, har riskfaktorn ändrats lite. Har aldrig varit med om ett sådant adrenalinpåslag..