Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningOrmar.. Traillöpning...
You need to log in to create posts and topics.

Det är kanske lite utanför ämnet men jag har märkt att min löpbeteende har förändrats sen jag flyttade till Sverige från ormriket Australien.
I australien skulle jag aldrig får för mig att springa obanat i övervuxet terräng, när jag skulle springa över e

http://www.idefixteko.se/open_produkter/prod/damasker/

Brukar använda mig av nåt liknande då jag springer i övervuxen terräng men då mest på grund av alla riv och skrapsår man får av kvistar, grenar och annan sly. Funkar säkert mot eve orm bett med då de

Som många skriver så tror jag inte heller du behöver oroa dig speciellt mycket för orm och att bli biten av en.

Dom "hör" på långt håll när man kommer springandes, och de ormar jag mött har varit på väg bort från stigen, det var en gång när jag hade med

Skulle nog inte underskatta risken med älg, särskilt inte om det gäller ko och kalv eftersom de är kända för att ha taskigt humör 😉

Rädd är jag endast när jag cyklar på smala landsvägar. Då heter det "farliga" snabbgående bilar och lastbilar och helst då när dessa två möts i en kurva.
Då är jag rädd.
I skogen (ok här i Sverige) finns bara trygghet 🙂

Jag är otroligt rädd för ormar och skulle aldrig kunna klappa en orm på Skansen. Men det har inte stoppat mej för att springa orientering i drygt 40 år. Visst har jag sett några i skogen och blivit rädd, men dom är nog räddare än vad jag är, intalar jag m

Det farligaste i skogen är fästingar, mycket vanligare, svårare att se och undvika än ormar 😉

det tar ungefär ett dygn innan fästingarna biter sig fast så det är ett mindre problem för motionären med tillgång till dusch.

värre var det förra året när jag var på en hemvärnsövning i 4 dagar. kom hem med 3 fripassagerare.

Bästa sättet att inte bli rädd för ormar är att vara tuff. Ger man sig ut och springer borde man vara tillräckligt tuff att inte bli rädd för dem.

När man springer i skogen finns annat att fundera på. Ett jordgetingbo är inge vidare att trampa i. Fästingar kollar jag alltid efter när jag kommit hem. Har vaccinerat mig.

Ormar? Har man tur ser man dem, men det är väldigt sällsynt. Vi såg 3-4 st i hös