Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelOrsaker till punktering?
You need to log in to create posts and topics.

Börjar bli otroligt trött på att laga punka. Har lagat över 20 i år på ca 100 mil. Lyckades få två stycken igår på ett motionslopp. Jag brukar inspektera däcket för att se att det inte sitter något fast.

Igår noterade jag att fälgbandet inte riktigt täck

Pumpar du upp den punkterade slangen och lokaliserar hålet? Det brukar ge lite tips på vad som orsakat det.

Jag brukar laga slangen några gånger innan jag byter. Hålen kommer inte på samma ställe varje gång men flera hål har jag nog fått på insidan.

Hur mycket luft pumpas i däcken?

Minst 8 kilo pumpar jag. Jag väger 85 kg och däcken är nya för i år, Michelin pro2.

Råkade ut för en serie punkteringar på racern, visade sig att samtliga uppstod då jag körde på något som gjorde att det blev en tryckökning i hjulet. Det som hände var att slangen pressades ner i ekerhålen och blev punkterad av ekerspettsen. Köpte ett påa

Tror också att fälgbandet är en stor del av lösningen på dina punkaproblem.
Har kört 370 mil utan punka på Continental Ultra Sport och GP Force.
Har alltid sett till att fälgbanden är för högtryck. Inga gummiband här inte.
Väger 82 kg och kör normalt med

Täcker inte fälgbandet hålen är en punktering garanterad, när slangen tränger sig förbi fälgbandet ner i hålen expanderar slangen och skärs sönder mot hålens kanter, du kan se det på slangens ganska stora skador jämfört med en stic- eller kläm-punka.
Se

Lyx: Köp ett fälgband. Likabra: Eltejpa fälgen

Hur mycket sparar man på det?
(Pengar är inte en trång sektor)