Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelOrsaker till punktering?
You need to log in to create posts and topics.

Ett par velox-fälgband kostade mig 50 spänn, liten kostnad i sammanhanget!
Fick 4 punkteringar på 20 mil när de gamla fälgbanden gav upp!

MAn kan ju alltid ha otur så att säga men hur lång tid "skall" ett däck hålla?

Jag köpte en ny cykel i april och har hitills cyklat ca 50 mil. Kan jag räkna med att de håller 100 mil, 150 mil?

Om de håller hela säsongen är väl en bonus men det får man s

Tack för tipsen! nya fälgband ska införskaffas snarast.

Har kört lite drygt 200 mil i år och ännu ingen punktering (peppar-peppar). Kör med ca 8 bars tryck och aktar mig som livet för hårda trottoarkanter och lösa stenar, som erfarenhetsmässigt genom åren gett mig flest punkteringar.
(t+)

Högaktningsfullt
Han

Vad du gör eltejpa INTE över fälghålen! Eltejpen har ingen armering och håller därmed inte för 8 bars tryck som är vanligt på racerdäck.
Tro mig en mek utsatte mig detta och eltejpade bakfälgen efter ekerbyte under vätternrundan -07, höll i 2 mil sen exp

Silvertejp till nöds!

Högaktningsfullt
Hans B

Jag har kört med eltejp på touringcykel (7 kPa) & MTB. Det har funkat utmärkt.
Jag har iofs lindat 2 varv runt fälgen. På racern har jag inte provat. Kanske 8 kPa blir i mesta laget.
Eltejpen trycks in i ekerhålen men jag har inte märkt att ekern sticker

Med 7 kPa förstår jag att det håller bra med eltejp. Men blir det inte tungt att cykla med så lite luft i däcken? 😉

Högaktningsfullt
Hans B

sedan finns det säkerligen olika eltejper med olika kvaliteter 🙂

En del kan man inte dra av för hand, medans andra lossnar så fort man ska försöka dra upp en bit .

Oj Hans! 200 mil om året utan punka. Jag har knappt cyklat racer 200 mil men jag har nog lagat 20 punkteringar. Jag som tidigare bara cyklat mtb trodde att det inte var ovanligt. På mtb hade jag nog en punka på 20 år.

Jag hoppas kunna fixa fälgband idag