Quote from Guest on 21 May 2007, 21:54Hejsan!
Jag är rätt så ny på det här med att jogga. Har bara varit ute ett fåtal gånger hittills och inte sprungit några längre sträckor (måste vila med lite gång mellan löpintervallen). Jag fick nu efter min senaste runda ont i ankeln. Närmare bestämt p
Hejsan!
Jag är rätt så ny på det här med att jogga. Har bara varit ute ett fåtal gånger hittills och inte sprungit några längre sträckor (måste vila med lite gång mellan löpintervallen). Jag fick nu efter min senaste runda ont i ankeln. Närmare bestämt p
Quote from Funbeat user on 21 May 2007, 22:04Har du "bra" skor som passar din löpstil?
Ta det lite lugnt, och känn efter. Hoppa nåt pass och stressa inte.
Har du "bra" skor som passar din löpstil?
Ta det lite lugnt, och känn efter. Hoppa nåt pass och stressa inte.
Quote from Funbeat user on 21 May 2007, 23:20Ja jag tror jag har det i alla fall. Har aldrig haft problem förr när jag har sprungit i dem.
Kanske beror det också på att jag gått upp en del i vikt och är tyngre nu?
Skall vila lite och se om det går över av sig självt
Ja jag tror jag har det i alla fall. Har aldrig haft problem förr när jag har sprungit i dem.
Kanske beror det också på att jag gått upp en del i vikt och är tyngre nu?
Skall vila lite och se om det går över av sig självt
Quote from Funbeat user on 22 May 2007, 00:17När muskler och andning börjar bli bättre är det risk att lederna blir svagaste punkten, så är det för mig. Jag skulle kunna pressa upp min tid en del om jag inte oroade mig för dem, men pushar jag för hårt så kommer jag att stuka en fot, har hänt ett par
När muskler och andning börjar bli bättre är det risk att lederna blir svagaste punkten, så är det för mig. Jag skulle kunna pressa upp min tid en del om jag inte oroade mig för dem, men pushar jag för hårt så kommer jag att stuka en fot, har hänt ett par
Quote from Funbeat user on 22 May 2007, 10:22Vikten kan spela in. Jag har efter ett uppehåll på 6-7 år med bara styrketräning börjat löpa igen, och de där 20 kg:na extra jämfört med då gör sig påminda. Blir trött i knän och fotleder när jag sprungit en mil ungefär. Det är jättesvårt att göra avvägni
Vikten kan spela in. Jag har efter ett uppehåll på 6-7 år med bara styrketräning börjat löpa igen, och de där 20 kg:na extra jämfört med då gör sig påminda. Blir trött i knän och fotleder när jag sprungit en mil ungefär. Det är jättesvårt att göra avvägni
Quote from Urban Nilsson on 22 May 2007, 10:42Förebygg ankelproblem med en balansplatta. Med plattan följer oftast ett förslag på program för att träna med den. Följ programmet regelbundet och ta det lite lugnt med löpningen tills ankeln känns bättre.
Pröva gärna att träna löpmuskulaturen under vilo
Förebygg ankelproblem med en balansplatta. Med plattan följer oftast ett förslag på program för att träna med den. Följ programmet regelbundet och ta det lite lugnt med löpningen tills ankeln känns bättre.
Pröva gärna att träna löpmuskulaturen under vilo
Quote from Funbeat user on 22 May 2007, 10:52Tack för alla tips! 🙂
Tack för alla tips! 🙂
Quote from Therese Woodhill on 22 May 2007, 15:26Är man lite ovan så får man lite "spök"ont här och var. Även vana får lite "spök" ont. Det är oftast inget. Kroppen behöver bara vänja sig. Man får bita ihop och hoppas att det släpper tills nästa runda.:)
Är man lite ovan så får man lite "spök"ont här och var. Även vana får lite "spök" ont. Det är oftast inget. Kroppen behöver bara vänja sig. Man får bita ihop och hoppas att det släpper tills nästa runda.:)
Quote from Linnea Persson on 23 May 2007, 07:38Jag vill bara varna för trappmaskinen om du även känner av knäna efter löpningen. Jag hade problem med knäna och testade trappmaskinen - det gjorde ONT, men pröva sig fram försiktigt är väl en bra tumregel.
Jag vill bara varna för trappmaskinen om du även känner av knäna efter löpningen. Jag hade problem med knäna och testade trappmaskinen - det gjorde ONT, men pröva sig fram försiktigt är väl en bra tumregel.
Quote from Urban Nilsson on 23 May 2007, 09:46Gör man rätt och lyfter benen med höften (vilket man gör om man släpper handtagen) ska det inte göra ont i knäna i trappmaskinen. Undantag för att en muskel/sena är kort/stel och drar i något fäste vid knät. Då är det strecthing och/eller naprapatbesök so
Gör man rätt och lyfter benen med höften (vilket man gör om man släpper handtagen) ska det inte göra ont i knäna i trappmaskinen. Undantag för att en muskel/sena är kort/stel och drar i något fäste vid knät. Då är det strecthing och/eller naprapatbesök so