Quote from Guest on 20 August 2012, 11:50Hej!
Planerar min IM-debut nästa är och känner att jag verkligen behöver ta tag i min simning. Har hittat ett par lämpliga kurser men de startar först senare i år och med tanke på hur dålig simmare jag är, vill jag ta tag i simningen nu på en gång.
Anl
Hej!
Planerar min IM-debut nästa är och känner att jag verkligen behöver ta tag i min simning. Har hittat ett par lämpliga kurser men de startar först senare i år och med tanke på hur dålig simmare jag är, vill jag ta tag i simningen nu på en gång.
Anl
Quote from Funbeat user on 20 August 2012, 12:00Styrketräna bålen, tex coreträning
Styrka i armar är också bra
Rörlighet, yoga eller annan smidighetsträning. Speciellt från midjan och uppåt.
Kondition - löpträning eller annan som förbättrar din syreupptagningsförmågaSom du själv påpekar, själva simt
Styrketräna bålen, tex coreträning
Styrka i armar är också bra
Rörlighet, yoga eller annan smidighetsträning. Speciellt från midjan och uppåt.
Kondition - löpträning eller annan som förbättrar din syreupptagningsförmåga
Som du själv påpekar, själva simt
Quote from Funbeat user on 20 August 2012, 12:06om du har access till en arm-cykel är det bra för att få igång axlar. jag har tränat med den när jag inte har haft tid att simma under mina barns simskolan.
gummiband övningar som starka upp skulderblad musklar och axlar
stretching/flexibilitet i fotle
om du har access till en arm-cykel är det bra för att få igång axlar. jag har tränat med den när jag inte har haft tid att simma under mina barns simskolan.
gummiband övningar som starka upp skulderblad musklar och axlar
stretching/flexibilitet i fotle
Quote from Lars Mörrby on 20 August 2012, 12:42Simning är väldigt mycket teknik - jag är usel på det, trots att jag gått flera kurser.
Jag tror att du måste ha en simtränare - jag har i alla fall inte lyckats lära mig från böcker eller DVD (har flera "Total Immersion" grejer). jag blev filmad när jag
Simning är väldigt mycket teknik - jag är usel på det, trots att jag gått flera kurser.
Jag tror att du måste ha en simtränare - jag har i alla fall inte lyckats lära mig från böcker eller DVD (har flera "Total Immersion" grejer). jag blev filmad när jag
Quote from Funbeat user on 20 August 2012, 13:02Kurs/tränare är nog ett måste som sagt, någon måste se vad man håller på med. Försöka öka flexibiliteten i anklarna och förmågan att sträcka dem utan att få kramp är nog något jag själv behöver jobba med.
Kurs/tränare är nog ett måste som sagt, någon måste se vad man håller på med. Försöka öka flexibiliteten i anklarna och förmågan att sträcka dem utan att få kramp är nog något jag själv behöver jobba med.
Quote from Funbeat user on 20 August 2012, 13:18I min triathlonsimning använder jag fötter/anklar ganska minimalt. Definitivt i jämförelse med överkropp och armar. Jag skulle satsa på styrka och rörlighet i överkropp och armar framför fötter/anklar. Det ger större bidrag till framfarten.
I min triathlonsimning använder jag fötter/anklar ganska minimalt. Definitivt i jämförelse med överkropp och armar. Jag skulle satsa på styrka och rörlighet i överkropp och armar framför fötter/anklar. Det ger större bidrag till framfarten.
Quote from Funbeat user on 20 August 2012, 13:50simmar frisim minimalt med fötter/anklarna. Mycket teknik fokus på sim med överkroppen, kör roddmaskin hemma för att komplettera.
ju det är triathlon träning som gäller för mig just nu.
simmar frisim minimalt med fötter/anklarna. Mycket teknik fokus på sim med överkroppen, kör roddmaskin hemma för att komplettera.
ju det är triathlon träning som gäller för mig just nu.
Quote from Funbeat user on 20 August 2012, 14:04En väsentlig fråga är väl om det verkligen är bättre att vänta för att inte "nöta fel".
Jag tycker risken är liten att eventuell fel teknik inte ska gå att justera när crawlkursen väl börjar. Bättre att simma lite crawl redan nu och också bröst, rygg och
En väsentlig fråga är väl om det verkligen är bättre att vänta för att inte "nöta fel".
Jag tycker risken är liten att eventuell fel teknik inte ska gå att justera när crawlkursen väl börjar. Bättre att simma lite crawl redan nu och också bröst, rygg och
Quote from Funbeat user on 20 August 2012, 14:11Man behöver inte sparka för att simma bra eller snabbt. Titta bara på mig. Jag sparka knappt, bara om något rör mig och jag bli räd.
MEN har du fötter som peka nedåt bromsa de dig. Kan du peka dina fötterna bakåt utan ansträngning innan du börja simskola
Man behöver inte sparka för att simma bra eller snabbt. Titta bara på mig. Jag sparka knappt, bara om något rör mig och jag bli räd.
MEN har du fötter som peka nedåt bromsa de dig. Kan du peka dina fötterna bakåt utan ansträngning innan du börja simskola
Quote from Funbeat user on 20 August 2012, 14:13Glöm allt vad styrketräning och liknande heter om det sker på annan triathlontränings bekostnad. Simning är på nybörjarnivå nästa bara teknik om man är allmän vältränad vilket jag förutsätter att du är :-).
Jag tror inte heller du behöver vara rädd att n
Glöm allt vad styrketräning och liknande heter om det sker på annan triathlontränings bekostnad. Simning är på nybörjarnivå nästa bara teknik om man är allmän vältränad vilket jag förutsätter att du är :-).
Jag tror inte heller du behöver vara rädd att n