Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hej!

Planerar min IM-debut nästa är och känner att jag verkligen behöver ta tag i min simning. Har hittat ett par lämpliga kurser men de startar först senare i år och med tanke på hur dålig simmare jag är, vill jag ta tag i simningen nu på en gång.

Anl

Styrketräna bålen, tex coreträning
Styrka i armar är också bra
Rörlighet, yoga eller annan smidighetsträning. Speciellt från midjan och uppåt.
Kondition - löpträning eller annan som förbättrar din syreupptagningsförmåga

Som du själv påpekar, själva simt

om du har access till en arm-cykel är det bra för att få igång axlar. jag har tränat med den när jag inte har haft tid att simma under mina barns simskolan.

gummiband övningar som starka upp skulderblad musklar och axlar

stretching/flexibilitet i fotle

Simning är väldigt mycket teknik - jag är usel på det, trots att jag gått flera kurser.
Jag tror att du måste ha en simtränare - jag har i alla fall inte lyckats lära mig från böcker eller DVD (har flera "Total Immersion" grejer). jag blev filmad när jag

Kurs/tränare är nog ett måste som sagt, någon måste se vad man håller på med. Försöka öka flexibiliteten i anklarna och förmågan att sträcka dem utan att få kramp är nog något jag själv behöver jobba med.

I min triathlonsimning använder jag fötter/anklar ganska minimalt. Definitivt i jämförelse med överkropp och armar. Jag skulle satsa på styrka och rörlighet i överkropp och armar framför fötter/anklar. Det ger större bidrag till framfarten.

simmar frisim minimalt med fötter/anklarna. Mycket teknik fokus på sim med överkroppen, kör roddmaskin hemma för att komplettera.
ju det är triathlon träning som gäller för mig just nu.

En väsentlig fråga är väl om det verkligen är bättre att vänta för att inte "nöta fel".

Jag tycker risken är liten att eventuell fel teknik inte ska gå att justera när crawlkursen väl börjar. Bättre att simma lite crawl redan nu och också bröst, rygg och

Man behöver inte sparka för att simma bra eller snabbt. Titta bara på mig. Jag sparka knappt, bara om något rör mig och jag bli räd.

MEN har du fötter som peka nedåt bromsa de dig. Kan du peka dina fötterna bakåt utan ansträngning innan du börja simskola

Glöm allt vad styrketräning och liknande heter om det sker på annan triathlontränings bekostnad. Simning är på nybörjarnivå nästa bara teknik om man är allmän vältränad vilket jag förutsätter att du är :-).

Jag tror inte heller du behöver vara rädd att n