Quote from Guest on 9 August 2010, 21:42Jag styrketränar mina ben regelbundet, cyklar och spinnar en hel del och är allmänt ganska stark i benen.
Ändå tycker jag att mina ben känns tunga och fort blir trötta alltsom oftast när jag springer. Det känns som det är benen, snarare än konditionen, s
Jag styrketränar mina ben regelbundet, cyklar och spinnar en hel del och är allmänt ganska stark i benen.
Ändå tycker jag att mina ben känns tunga och fort blir trötta alltsom oftast när jag springer. Det känns som det är benen, snarare än konditionen, s
Quote from Funbeat user on 9 August 2010, 21:52Du kanske tränar dina ben för mycket/intensivt så att de inte återhämtar sig tillräckligt. Såväl tung styrketräning som spinning/cykling med hög belastning ger ju mjölksyra och kräver viss återhämtningstid för att benen ska vara pigga igen till nästa pass
Du kanske tränar dina ben för mycket/intensivt så att de inte återhämtar sig tillräckligt. Såväl tung styrketräning som spinning/cykling med hög belastning ger ju mjölksyra och kräver viss återhämtningstid för att benen ska vara pigga igen till nästa pass
Quote from Funbeat user on 9 August 2010, 22:07Håller absolut med dig Valter....ibland så cyklar jag i ganska så långsamt tempo uppemot 15 km till Vatten å till affären etc... Å när jag sedan ska ut å kuta så känns det på rotvall. Typ som ni skriver "trötta ben" å helt utan kraft...har samma känsla ef
Håller absolut med dig Valter....ibland så cyklar jag i ganska så långsamt tempo uppemot 15 km till Vatten å till affären etc... Å när jag sedan ska ut å kuta så känns det på rotvall. Typ som ni skriver "trötta ben" å helt utan kraft...har samma känsla ef
Quote from Funbeat user on 9 August 2010, 22:10Nej, det tror jag faktiskt inte. Eller hur lång tid tills man blir en van löpare? Jag har sprungit fokuserat och därmed mer eller mindre regelbundet och då typ 3 ggr per vecka (förutom vid några skador) i 1½ år denna gång.
När det gäller återhämtning tro
Nej, det tror jag faktiskt inte. Eller hur lång tid tills man blir en van löpare? Jag har sprungit fokuserat och därmed mer eller mindre regelbundet och då typ 3 ggr per vecka (förutom vid några skador) i 1½ år denna gång.
När det gäller återhämtning tro
Quote from Funbeat user on 9 August 2010, 22:16Men löpträning 3 ggr per vecka + benstyrka minst(?)ett pass i veckan.
Mina ben skulle _aldrig_ vara pigga med den träningen, de får aldrig mer än en dag vila från löpning/styrka och ibland inte ens det...
Men löpträning 3 ggr per vecka + benstyrka minst(?)ett pass i veckan.
Mina ben skulle _aldrig_ vara pigga med den träningen, de får aldrig mer än en dag vila från löpning/styrka och ibland inte ens det...
Quote from Funbeat user on 9 August 2010, 22:25Är det inte enkelt att pröva? Hoppa över de mittersta av de tre passen mellan styrkan, och se om du blir piggare på det tredje (2-3 dagars vila).
Är det inte enkelt att pröva? Hoppa över de mittersta av de tre passen mellan styrkan, och se om du blir piggare på det tredje (2-3 dagars vila).
Quote from Funbeat user on 10 August 2010, 10:52Tack för kommentarerna! Definitivt mycket tänkvärt och jag inser att det kanske krävs mer än typ 1-2 dagars vila för att ha just pigga ben. 🙂
En fundering dock;
många verkar ju träna varje dag och ha ca 1 vilodag per vecka. Inga pigga ben där menar ni
Tack för kommentarerna! Definitivt mycket tänkvärt och jag inser att det kanske krävs mer än typ 1-2 dagars vila för att ha just pigga ben. 🙂
En fundering dock;
många verkar ju träna varje dag och ha ca 1 vilodag per vecka. Inga pigga ben där menar ni
Quote from Funbeat user on 10 August 2010, 10:58Intervallträning ger piggare ben.
Vilodagar ger i alla fall inte mig någon markant ökad löplusta om det inte är så att jag tränar intensivt 3-4 veckor och sedan tar 2 vilodagar före ett lopp.
Intervallträning ger piggare ben.
Vilodagar ger i alla fall inte mig någon markant ökad löplusta om det inte är så att jag tränar intensivt 3-4 veckor och sedan tar 2 vilodagar före ett lopp.
Quote from Funbeat user on 10 August 2010, 11:03🙂 intervallträning. Bra. Jag försöker och lyckas då och då ordentligt. Det är nog där det sitter lite för mig, det där med att ta det, lida lite och stå ut med det.
🙂 intervallträning. Bra. Jag försöker och lyckas då och då ordentligt. Det är nog där det sitter lite för mig, det där med att ta det, lida lite och stå ut med det.
Quote from Funbeat user on 10 August 2010, 11:06Några tips: "jobba ur" mjölksyran efter träningspass, kanske med lugn cykling efteråt. Stretch/inte stretch diskuteras ju, där får du kanske experimentera lite själv och avgöra vad du gillar bäst.
Jag upplever benen som "fräshare" dagen efter ett styrket
Några tips: "jobba ur" mjölksyran efter träningspass, kanske med lugn cykling efteråt. Stretch/inte stretch diskuteras ju, där får du kanske experimentera lite själv och avgöra vad du gillar bäst.
Jag upplever benen som "fräshare" dagen efter ett styrket