Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningPlyometrics
You need to log in to create posts and topics.

12

Någon som har erfarenhet av det här?

https://www.stadium.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/Stadium-SwedenB2C-Site/sv_SE/-/SEC/cc_ViewArticle-ShowArticle;pgid=8RZWktuSX6eR00sERwCGryBH0000p1PQBfJd?ArticleID=gd_CROinLwsAAAES8LZGHQNw&Level4MenuSelected=00000

har ingen erfarenhet av det där men tycker det verkar logiskt.

Inom badmintonsporten använder man liknande metoder för att bli just explosivare och snabbare på banan.

Frågan är väl om den här typen av träning hjälper löparen om målsättningen är att träna för längre lopp som marathon. Teoretiskt blir den löpare som t

Fast det rimmar ju ganska bra med vad Anders Gärderud skriver i sin artikel om Lidingöloppet i senaste Runners World. Där pratar han om vikten av tåhävningar för att utveckla ett effektivt löpsteg.

men om man tränar för kortare lopp kanske det är ett bra sätt?

Inte nog med att man slipper stretcha. Man ska träna för att bli så stel som möjligt!
Jag ligger bättre och bättre till 😀

jag ska läsa lite mer om det, men spontant blev jag skeptisk. kanske mest beroende på att mycket annat som står på den där sidan är rena krafset.
återkommer efte lite studerande och filosoferande

Plyometrisk träning tror jag på - fast stelheten tror jag inte på. Tror att det funkar på vaderna. Skaderisken ökar dock väsentligt. Fast det finns ju många delar av kroppen som absolut inte ska vara stela för att bli en bra löpare, t ex höftpartiet, rump

Skämt åsido. Plyometrisk träning är vardag för väldigt många elitidrottare, de flesta skulle jag tro. Träningen är effektiv helt klart, man blir stark och snabb utan att muskeltillväxten och vikten blir för hög, men belastningen och skaderisken är hög. Ur

Tack för inputen. Tror på att vaderna spelar en viktig roll för ett effektivt och kraftfullt löpsteg. Ska lägga in tåhävningar och lite plyometriska hoppövningar och se vad det ger på ett par månader.

12