Quote from Funbeat user on 17 May 2010, 22:21Fördel med Polar allmänt sett är att det har sjukt bra service och att programvaran som följer med är riktigt bra.
Fördel med Polar allmänt sett är att det har sjukt bra service och att programvaran som följer med är riktigt bra.
Quote from Funbeat user on 17 May 2010, 22:31Håkan: Hur gick det till för att även detta skulle bli en tråd där du framhäver nackdelarna med Polars effektmätare när frågan gällde något helt annat?
Håkan: Hur gick det till för att även detta skulle bli en tråd där du framhäver nackdelarna med Polars effektmätare när frågan gällde något helt annat?
Quote from Funbeat user on 17 May 2010, 22:34Han funderar på varför hans Garminutrustade Canyon förflyttar sig så sakta?
Han funderar på varför hans Garminutrustade Canyon förflyttar sig så sakta?
Quote from Funbeat user on 17 May 2010, 22:48Jag tycker att Polars cykeldator verkar bra:
- Den mäter det mesta man kan tänkas vilja mäta
- Möjlighet finns att ställa in egna värden för maxpuls och vo2max och därigenom få bra uppskattning på kcal-förbrukning.
- Träningsdata kan hämtas hem i en text
Jag tycker att Polars cykeldator verkar bra:
- Den mäter det mesta man kan tänkas vilja mäta
- Möjlighet finns att ställa in egna värden för maxpuls och vo2max och därigenom få bra uppskattning på kcal-förbrukning.
- Träningsdata kan hämtas hem i en text
Quote from Funbeat user on 18 May 2010, 07:43Jag hade nog inte valt Polaren oavsett budget;
El Cheapo hade blivit Rox 9
Nästa steg en Garmin Edge 500 som är billigare än Polaren,
även med Kadenssensor (och dessutom GPS).
Jag hade nog inte valt Polaren oavsett budget;
El Cheapo hade blivit Rox 9
Nästa steg en Garmin Edge 500 som är billigare än Polaren,
även med Kadenssensor (och dessutom GPS).
Quote from Funbeat user on 18 May 2010, 09:25Garmin är ett intressant alternativ.
Är det någon som vet om man kan få ut träningsdata i txt-format från denna, samt hur ofta den registrerar data såsom puls, kadens etc? Finns möjlighet att ställa in egna värder för vo2max och maxpuls?
Garmin är ett intressant alternativ.
Är det någon som vet om man kan få ut träningsdata i txt-format från denna, samt hur ofta den registrerar data såsom puls, kadens etc? Finns möjlighet att ställa in egna värder för vo2max och maxpuls?
Quote from Funbeat user on 18 May 2010, 09:56Egen maxpuls lär gå att ställa in (finns på de allra flesta pulsmätare).
V02 mer tveksamt. Skeptisk till att en pulsmätare kan
ge något bra värde på VO2 - enbart genom pulsen.
Egen maxpuls lär gå att ställa in (finns på de allra flesta pulsmätare).
V02 mer tveksamt. Skeptisk till att en pulsmätare kan
ge något bra värde på VO2 - enbart genom pulsen.
Quote from Funbeat user on 18 May 2010, 10:13I Polars cykeldatorer kan man ofta ställa in sitt eget Vo2max om man känner till det, vilket medför att man får tämligen korrekta värden för kaloriförbrukningen. Garmin verkar istället göra en uppskattning enligt någonting de benämner för "aktivitetsklass
I Polars cykeldatorer kan man ofta ställa in sitt eget Vo2max om man känner till det, vilket medför att man får tämligen korrekta värden för kaloriförbrukningen. Garmin verkar istället göra en uppskattning enligt någonting de benämner för "aktivitetsklass
Quote from Funbeat user on 18 May 2010, 11:23Hej på er.
Garmin går bort. Pluss alla andra ev bra prylar.
PolarCS600X, kan ev tänka mig en CS600 också, eller ROX 9.0
Och frågan är. Kan man ställa in Vo2Max, Maxpuls mm på ROX 9.0Vänligen
P.
Hej på er.
Garmin går bort. Pluss alla andra ev bra prylar.
PolarCS600X, kan ev tänka mig en CS600 också, eller ROX 9.0
Och frågan är. Kan man ställa in Vo2Max, Maxpuls mm på ROX 9.0
Vänligen
P.
Quote from Funbeat user on 18 May 2010, 11:59Om pulsen korrelerade så bra mot VO2 max att man kan använda
pulsen som mått på VO2 skulle man inte behöva dyra effektmätare
för att styra sin träning.De dagar då pulsen avviker (och det gör den) kommer det bli en sämre uppskattning.
Om pulsen korrelerade så bra mot VO2 max att man kan använda
pulsen som mått på VO2 skulle man inte behöva dyra effektmätare
för att styra sin träning.
De dagar då pulsen avviker (och det gör den) kommer det bli en sämre uppskattning.