Quote from Funbeat user on 19 May 2010, 13:53Visst är det komplext med energiförbrukning, men hur många motionärer behöver vetenskaplig exakthet? I så fall gör man bäst i att bedriva träningen i testlab.
Poängen är snarare att kunna jämföra träningsdata från en gång till en annan. Det kan man med e
Visst är det komplext med energiförbrukning, men hur många motionärer behöver vetenskaplig exakthet? I så fall gör man bäst i att bedriva träningen i testlab.
Poängen är snarare att kunna jämföra träningsdata från en gång till en annan. Det kan man med e
Quote from Funbeat user on 19 May 2010, 14:03Det är helt riktigt.
Däremot förstår jag inte riktigt vad man skall med energiförbrukningen till?
Anledningen till att jag skulle vilja ha effektmätning är för att kunna
styra intensiteten under träning, så att den blir "lika" oavsett vind och lutning,
Det är helt riktigt.
Däremot förstår jag inte riktigt vad man skall med energiförbrukningen till?
Anledningen till att jag skulle vilja ha effektmätning är för att kunna
styra intensiteten under träning, så att den blir "lika" oavsett vind och lutning,
Quote from Funbeat user on 19 May 2010, 15:01Kaloriförbrukning visar ju hur mycket energi kroppen gör av med och är därmed ett bra mått på hur hårt man pressar kroppen och för att jämföra den totala träningsbelastningen från en vecka till en annan. Framförallt om du använder den som en av flera para
Kaloriförbrukning visar ju hur mycket energi kroppen gör av med och är därmed ett bra mått på hur hårt man pressar kroppen och för att jämföra den totala träningsbelastningen från en vecka till en annan. Framförallt om du använder den som en av flera para
Quote from Funbeat user on 19 May 2010, 15:02Ett tillägg:
Jag tycker också att effektmätare är ett suveränt träningshjälpmedel och kommer sannolikt att investera i en. Rätt använd kan en sådan verkligen ge en ny dimension till träningen.
Ett tillägg:
Jag tycker också att effektmätare är ett suveränt träningshjälpmedel och kommer sannolikt att investera i en. Rätt använd kan en sådan verkligen ge en ny dimension till träningen.
Quote from Funbeat user on 19 May 2010, 15:08Jag skulle vilja påstå att man vet relativt exakt att det går 5 Kcal per förbränd liter syre, och/eller tvärt om.
Och med "Beräknar" så menar jag att den typen av klocka tar hänsyn till VO2Max och procenttalet mot det. Och på det sättet "beräknar" energi
Jag skulle vilja påstå att man vet relativt exakt att det går 5 Kcal per förbränd liter syre, och/eller tvärt om.
Och med "Beräknar" så menar jag att den typen av klocka tar hänsyn till VO2Max och procenttalet mot det. Och på det sättet "beräknar" energi
Quote from Funbeat user on 19 May 2010, 15:25Jag var också inne på Polar eller Sigma Rox 9.
Jag valde Polar till slut, så jag kan inte jämföra de två, men ...
Polar:
+ Mjukvaran som följer med (ProTrainer 5)
+ Allt fungerar när man har ställt in det.
Jag har aldrig haft anledning att leta efter
Jag var också inne på Polar eller Sigma Rox 9.
Jag valde Polar till slut, så jag kan inte jämföra de två, men ...
Polar:
+ Mjukvaran som följer med (ProTrainer 5)
+ Allt fungerar när man har ställt in det.
Jag har aldrig haft anledning att leta efter
Quote from Funbeat user on 19 May 2010, 17:24Men om nu kaloriförbrukningen är proportionell mot ventilationsvolymen
som i sin tur är proportionerlig mot pulsen, varför inte nöja sig med snittpulsen?
Men om nu kaloriförbrukningen är proportionell mot ventilationsvolymen
som i sin tur är proportionerlig mot pulsen, varför inte nöja sig med snittpulsen?
Quote from Funbeat user on 19 May 2010, 18:17Därför att det är lite olika varifrån energin tas i den energigivande processen.
Vid låg Puls så är det generellt en högre procentandel fett som står för energi, i den energigivande processen. Och vid en högre puls är det generellt en högre procentandel
Därför att det är lite olika varifrån energin tas i den energigivande processen.
Vid låg Puls så är det generellt en högre procentandel fett som står för energi, i den energigivande processen. Och vid en högre puls är det generellt en högre procentandel
Quote from Funbeat user on 19 May 2010, 18:32Överens - men var hittar man en pulsmätare som
visar beskrivna andelen fett/kolhydrater?
Överens - men var hittar man en pulsmätare som
visar beskrivna andelen fett/kolhydrater?
Quote from Funbeat user on 19 May 2010, 18:40Hemma hos mig. Jag har en tre, fyra stycken liggandes här 😉
Nej skämt och sido. Det får du fråga i affären eller så Googlar du eller så kommer någon här att hjälpa dig.
Vänligen
P.
Hemma hos mig. Jag har en tre, fyra stycken liggandes här 😉
Nej skämt och sido. Det får du fråga i affären eller så Googlar du eller så kommer någon här att hjälpa dig.
Vänligen
P.