Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningPostmaratonträning
You need to log in to create posts and topics.

12

Enligt diverse experter på nätet ska man vila helt från löpning veckan efter ett maraton. Andra veckan ska man börja med väldigt lugna 5K varannan dag. Sedan ska man successivt bygga upp sin träning så att man efter en månad ligger på full träningsdos ige

Åsikterna (snarare än fakta) är nog ganska delade bland de så kallade "experterna". Så strunta du i vad andra låtsats-experter, riktiga experter eller amatörer tycker / tror / "vet", och kör på som du själv tycker känns bra.

Saken är den att statistiskt sett är det bra odds för att dra på sig en skada eller att träningen inte tas upp tidigt efter en mara. (Tycker det säger sig självt). Däremot beror väll detta på hur van man är vid distansen. Hur mycket man tog ut sig. Hur my

Tänk bara på att det är lätt att skada sig om man ökar för snabbt. En överbelastningsskada kan vara svår att "känna" sig fram till. Det är i alla fall min erfarenhet (17 st).

Är det möjligt att öka för snabbt om man lufsar direkt efter ett marathonlopp?

Däremot om man väntar så att det spritter i benen - vad kan då hända?
Jo, man kan ta i för snabbt.
Man har ju "tappat" några dagar/veckor.

Jag ska erkänna att jag aldrig prövat att lufsa efter ett marathon. Brukar springa istället.

Tack K-G, precis så är det för mig. Ska jag behöva vänta när jag är så sugen att det kliar i fötterna så riskerar jag ju att springa både för fort och för snabbt för mitt eget bästa, jämfört med om jag gillar läget och springer en lugn runda så fort suget

Kenneth, jag tycker att ditt återupphämtningsupplägg ser helt rätt ut. Jag vet inte vilka experter som säger något annat men de löpare jag känner som tävlar på elitnivå kör motsvarande genomblödningspass ett till två dygn efter en mara.

Det finns säkert

Micke, jag har stött på flera med liknande rekommendation. Den jag satte bokmärke på var denna:

http://www.marathontraining.com/marathon/m_lifea.html

Nu är det ju så att om jag i början av passet hade känt en minsta antydan till skadeont så hade jag ju

Låter som en klyscha, men det är såklart individuellt.

Många som springer har en mara som ett drömmål. Att då sätta igång med löpningen direkt efter maran känns kanske inte lockande. Däremot är det inte fel att ta några vilodagar. Om dessa dagar är två e

12