Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningPostmaratonträning
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag tar alltid ett cykelpass dagen efter ett långlopp. Alltid med lätta växlar och längden kan variera, men skönt att "snurra" igång benen.

Alla är individer som redan nämnts. Skadan är för egen del aldrig särskilt långt borta så för mig blir det helt självklart att inte springa på redan spring-slitna muskler. Däremot gör lagom belastning & genomblödning underverk så någon form av alternativt

Jag brukar köra en sk "reverse taper" dvs vända på nedtrappningen inför maran till en upptrappning under några veckor för att vara tillbaka i normal träning efter kanske 3 veckor. Brukar alltid vila mycket första veckan efter maran och sen undvika kvalite

Det har snart gått en vecka nu sedan maran och träningen har flutit på enligt plan, nästan. Två lugna 5K på flack bana och en lite tuffare (inte enligt plan) 10K på min vanliga backiga-grusvägen-i-skogen-runda.

Bedömt utifrån några väsentliga kriterier,

Jag går på känsla och i år blev det en lugn vecka och sen tillbaka i normala vanor och det gick bra.
Möjligen bör man vara försiktig med överlånga och översnabba pass första 1-3 veckorna.

Tycker det beror lite på hur man sprungit maran. Det är stor skillnad att ha som mål att ta sig igenom och att få ut allt man kan. Är de dessutom ett A lopp så brukar man även vara ganska slut mentalt.

Jag brukar själv ta en löpfri vecka där jag cyklar/s

körde med sim måndagen efter OS maran även tisdagen sen löppass.
löppas var bättre direkt efter cykling! 🙂

12