Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelPrejad av buss!
You need to log in to create posts and topics.

Jag råkade ut för en läskig incident idag. Efter att en buss saktat in vid ett övergångsställe (nära Veddesta C i Järfälla) passerade jag bussen på höger sida. Jag gjorde min omkörning efter att bussen startat igen, och det var alltså inte någon kollision

Med tanke på drevet och hatet i alla kommentarer på cykelartiklar i bla DN, måste den där bussföraren vara en cyklist. För cyklister är ju jordens avskum och ska avrättas vid fotknölarna. Eller hur?

Slut ironi, gör en polisanmälan... inte för att polisen

Polisanmäl den jävla bussföraren.

Jag har själv fått 1000:- i böter när jag med buss kört på en cyklist, lol.

Är det inte bättre att slå av en sidospegel? Då får föraren något att försöka bortförklara när bussen ska lämnas.

Jag vill inte försvara bussföraren, men det är ganska ofint av en cyklist att köra om ett uppenbart snabbare fordon som saktat in tillfälligt. Man kan gott vänta några sekunder, låta bussen få upp farten och fortsätta bakom den.

Gunnar, jag kan hålla med, men å andra sidan skulle bussen stanna vid busshållplatsen 150 meter senare och eftersom jag höll ca 30 kunde han lika gärna väntat bakom mig.

Dessutom, även om jag bröt mot jordens alla trafikregler, var berusad, gav honom fin

Det är väldigt vanligt att motorfordonsförare tror att man är långt bakom, så fort man har hamnat i döda vinkeln, så det behöver inte vara medvetet. Jämte ett motorfordon är den farligaste platsen att vara på.

Just situationen att buss börjar köra om, f

Njae, du är inte direkt skyldig att hjälpa till (utom under vissa omständigheter som nog inte var fallet här). Du är dock skyldig att inte försvåra omkörningen.

"Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen.
Om ett f

Kör inte om bussar på höger sida.

Tvåhjuliga fordon (underförstått cyklar och mopeder) får köra om andra, icke tvåhjuliga fordon (i praktiken alla motorfordon utom mopeder) på höger sida. Även bussar.

Eftersom trådskaparen skriver att bussföraren tutade och blev ilsk kan vi nog lugnt utg