Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningProblem att andas i frisim?
You need to log in to create posts and topics.

12

Lite tips:
http://smoothstrokes.wordpress.com/2013/08/02/breathe-easy-2/

Det där behöver jag jobba på.

Tack, Markku. Det där skall jag "finslipa". 🙂

Mycket i simning handlar om att slappna av.

Jag själv märker att jag ofta spänner nacken, och höjer upp huvudet vid andningen. Det är inte bra.

Det gäller att vid varje andetag, när huvudet är vridet åt sidan, att slappna av i nacken. Som att man har h

Enklaste tricket är att se för tusan till att ha andats ut innan man ska andas in. 😉

Jag testade lite nu på Karlstadsimmet att andas tidigare i armtaget och jag kände som att hela armtaget då går mycket snabbare. Alltså att själva "luftfärden" på armen blir snabbare.

Ett annat vanligt "problem" som man ibland ser på många nybörjare är att de andas efter behov. Ibland tar de fyra armtag och andas. Sedan två och andas. Sedan tre, osv. Behovsdriven andning på det viset förstör helt rytmen i crawlet. Bestäm dig för den ry

Tidigare svar är bra!

Några kompletteringar och förytliganden:

1. Ska andning ske effektivt är det mycket svårt att lyckas om man enbart har en (1) utandning innan. Andas istället ut i 2-3 stötar eller omgångar. Kan vara lämpligt att knyta till t.ex. ry

Det råder delade meningar om hur man ska andas ut. Inom TI tycker man inte att man ska andas ut stötvis utan istället blåsa ut en strid ström med små bubblor ur näsan. Jag har andats ut stötvis tidigare och tycker att det blir mer avslappnat (mindre fosce

Jag själv har egentligen aldrig haft några större problem med andningen. Numera så sker den automatiskt, men jag har ibland en tendens att spänna nacken och lyfta huvudet.

Ett knep är att simma i lugn takt och var annan gång endast rotera huvudet åt sida

12