Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelPuls vid landsvägcykling
You need to log in to create posts and topics.

Jag har precis införskaffad pulsklocka (Sigma PC-15) och gjort en massa inställningar så den passar mig på pricken. Nu har jag också gjort gräddet på moset, en premiärtur på 35km med pulsklockan igång..

Så här dags säger den att av 74 cyklade minuter ha

beror ju på va du har ställt in klockan på. jag brukar bara kolla min snitt puls.

Precis, vad är det för pulsintervall för de olika zonerna?
Vet du din maxpuls och är klockan konfigurerad med den pulsen?

Hej! jodå för tusan. Den är inställd efter konstens alla regler. Jag har gjort maxpulstest med testledare vid två tillfällen, så den är riktig. Ställt in pulsklockan efter det och med kontrollerat att den räknat rätt på de olika pulszonerna! 55-70% (hälso

Och vilken zon är vilken då? Tänker på ditt första inlägg...

jag brukar ligga runt 75% av max när jag cyklar men ja burkar inte cykla intervaller utan ligger på ett så jämt tempo som möjligt

Av 74 minuter låg du mao över 80% av maxpuls i 60 minuter?

Jag varierar mina pass rätt rejält, kör just nu 4 olika typer av cykelpass, alla med olika intensitet. Det är egentligen bara 2 av dom som jag kör mot pulsklockan, men jag använder den alltid för

jag brukar inte heller köra efter klockan utan kollar på den ibland under passet för att se hur jag ligger till och efteråt för att utvärdera. men jag tycker att det är kul att ha en pulsklocka då kan man precis se hur ansträngande det egentligen är

Distans träning, snitt 65-70%
Kör ofta, ett par 3-5minuter fartlek eller backe och då över 80%, på mina distans pass.

Hej Mela! Vilken zon är vad? Powerzonen är den som klassas från 80% av max. Men som Jonas föreslog har jag noggrannare läst igenom de större antal artiklar om puls och träning som fanns i CYKLA. Där fanns en del intressant.

Där föreslås tre typer av trä