Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelPuls vid landsvägcykling
You need to log in to create posts and topics.

Jonas: Japp och ja, det är bra å veta sin individuella maxpuls om man ska utgå från den (H). Pulsklockan behövs alltså för att hitta rätt cykelvana.. iaf för såna som mig som kör fullt ös från start till stopp :-). Det stod mycket intressant i den tidning

Jag kör egentligen lite för sakta för att jag ska träna upp hastigheten på min cykling, men jag är lite slö av mig (tycker inte om när det är jobbigt 🙂 ):

Ungefär såhär ser min puls ut på olika långa pass:
- >3h: ca 55-60%
- 1-2,5h: ca 65% (borde väl e

Nu börjar det likna nått! Linus: Intressant inlägg. Det är det sättet jag också lärt mig att räkna på. Jag har så dålig självbehärskning så jag behöver pulsklocka för att få kontroll på läget :p :). Nu visar den ju klart och tydligt resultatet. Med er res

Jag kör endast spinning samt distanspass och alla mina pass brukar hamna på en snittpuls på dryga 80%. Max brukar jag komma upp i 87-88 %...

Jag har en bok som heter Pulsträning och i den står det att det vanligaste felet vi motionärer gör är att köra f

Mim tolkning av vad din bok säger är att vi ofta kör för lätt på kortare pass, när vi borde träna kondition, eller mjölksyreträning (beroende på idrott förmodar jag). Vid långpass kör nog många för hårt vilket gör att man tär på musklerna istället för att

Så vad är då en ultimat puls vid ett konditionsarbete på ungefär en timme? Jag vet att om jag vill förbränna fett så ska jag ligga lägre än 80%... Men det är ju så gudabenådad ROLIGT att ta i så att man nästan kräks... 🙂 Mjo, lite knäpp är man nog... De

"Jag vet att om jag vill förbränna fett så ska jag ligga lägre än 80%"

Varför tror du det? Faktum är att ju högre intensitet vi tränar på ju mer fett förbränner vi. Allt annat är ett påhitt av fitnessindustrin för att locka fler medlemmar till gymmen. Et

Håller med Per till fullo, och som han är full medveten om, det går inte för sig att bränna på på ett långdistanspass på LVG.
Många vill försöka att kommer åt fett och spara på Kh genom ett lägre intensitet på längre pass.... Inget kul när kh ta slut.

"Faktum är att ju högre intensitet vi tränar på ju mer fett förbränner vi."

Är det verkligen så? Är det inte en sanning med modifikation? Har hört någonstans att det stämmer upp till en viss gräns, att om man kör på sin maximala ansträngning, så klarar k

Linus. Du har nästan rätt. Men när vi ligger på *så* hög intensitet att vi bara bränner kolhydrater så klarar vi heller inte av att hålla denna intensiten i mer än en minut eller två.

Se det istället som den snittpuls du max klarar av att hålla i 30-60 m