Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningpuls vs tempo vid löpträning?
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag uppfattar att de flesta långdistanslöpare utgår från specifika tempon när man lägger sina program. Har själv använt mig av Jack Daniels tabeller och Vdot-uträknare för att få fram tempon för långpass, maraton, intervaller samt tröskeltempo.

Nu i vec

Borgskalan!

Jag kör i olika procent (procentintervaller) av tävlingsfart på olika pass. Exempel:
Intervaller >90%.
10.000 meter 80-90%.

Har själv gjort ett par laktattest och dragit lärdom av dessa.

Min tröskelpuls är 169 +-3 slag vilket motsvarar ungefär 3:35/k på en flack bana. I terräng sjunker tempot markant, och det är även mycket svårt att hålla pulsen stabil. Det jag menar med det

@Micke:

Hur gör du rent praktiskt för att hålla koll på pulsen under tröskelpass? Har du klockan inställd av signalera om du hamnar utanför önskat pulsintervall eller kollar du bara av pulsen med jämna mellanrum?

@Abbe: I min klocka (Polar rs800cx) har jag ställt in "sportzonerna" enligt följande:

1 (A0): 0-90
2 (A1): 91-138
3 (A2): 139-150
4 (A3): 151-162
5 (A4): 163-178

Om jag ska köra ett pass så kan jag "låsa" en pulszon genom att hålla inne den stora röda k

Tack för den infon Micke. Jag har en Garmin FR405 så jag får grunna lite på hur jag skall lägga upp ngt motsvarande på den. Vet att det ska finnas en funktion som larmar om man hamnar utanför ett fördefinerat pulsintervall men har inte använt mig av den h

Jag tror A1, A2, A3, A3+ är termer som används mer av längdskidåkare. Eftersom jag gjorde testet på ett lab som i första hand riktar sig åt längdskidåkare så fick jag de beteckningarna "på köpet". Huvudsaken är väl att man vet vad de olika förkortningarna

Borg, puls, tidtagning och tempo! De är alla bra på olika sätt och bra till olika typer av pass.

Detta pass t.ex. - ett mellanting mellan maraträningsfart och snabbdistans - skulle bli väldigt konstigt med pulsbaserad farthållning http://www.funbeat.se/t

@Anders: Körde ett liknande pass idag. Det var tänkt som ett progressivt långpass, men gick åt helvete av olika anledningar. Jag började med 45:00@4:50/k, sedan försökte jag springa kring 145 i puls under 45:00 vilket gav en snittfart på 4:00/k. När jag s

12