Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningpuls vs tempo vid löpträning?
You need to log in to create posts and topics.

12

Körde mitt första intervallpass nu på morgonen då jag gick enbart på puls.

Planen var 4x2000m runt tröskelpuls (171-176) med 2 min joggvila. Totalt blev passet ca 14 km.

Första intervallen tog jag det nog lite för lugnt och fick inte upp pulsen förrän e

Pulsdriften pga ökad temp i kroppen och vätskeförlust driver ju upp pulsen för varje intervall så går du på puls så sjunker tempot hela tiden (som Anders redan nämnt).
Det är ju det som gör pulsstyrning så ohanterbart.

Dessutom påverkar värme, vätske förlust pulsen. Jag kör på tempo enligt Vdot etc, men sneglar då och då på pulsen för att inte avvika alltför mycket. Det brukar stämma ganska bra.

@ Peter P. & Mats:

Som jag har förstått det så är väl själva idén med pulsträning att belastningen/ansträngningen är proportionell mot pulsen. Dvs ju högre puls desto högre ansträngning och vice versa.

Om man då tex siktar på att förbättra sin tröskelni

Jag tycker nackdelen med pulsstyrda intervaller (jmfrt med fart) är att det tar tid innan pulsen lägger sig på ansträngningsnivån. Kör man t ex 5x1 km på puls tar det ju ett par hundra meter innan man är uppe i puls, sen ett par hundra för att stabilisera

Om man tänker sig ett spann som i ditt fall, där du ska köra mellan 171-176 om jag minns rätt. för min egen del skulle jag kunna få +/- 10-20 sek/km beroende på om jag ligger i övre eller undre delen av det spannet.

Jag brukar köra långpass och tempopass inom ett visst pulsspann. Långpassen går jag bara på puls/känsla och ligger mellan 150-160, på tempopassen sneglar jag på puls och tempo för att få en indikation hur man ligger till men försöker hålla mig mellan 174-

Abbe: min förståelse av pulsdrift är inte att pulsen är kopplad till ansträngning utan med samma ansträngning så driver pulsen uppåt tex pga att kroppendå den blir varm måste cirkulera blod till huden för avkylning och man då "slösar" en del pulsslag bara

Jag tror ni missar att de där tröskeltesten ni hänvisar till är momentana värden. Vill man använda siffrorna till någonting mer säkert får man se de där osynliga felstaplarna och inse att tröskelpulsen inte är 165 bpm utan lika gärna kan vara 160 eller 17

Jag brukar ha pulsband på mig när jag kör intervaller eller andra typer av högintensiva pass. Kör jag intervaller tar jag i ordentligt, alltså funkar borgskalan väldigt bra. Jag sneglar däremot på puls för att ha koll på dagsform och ifall jag tar i tillr

12