Quote from Guest on 4 January 2008, 21:24Är nybörjare på det här med att springa/jogga. Kör med pulsklocka på och har märkt nu att jag alltid har väldigt hög puls. Kör jag en lätt runda där jag själv inte tycker det känns speciellt jobbigt och jag hade kunnat prata om jag har något med mig hamna
Är nybörjare på det här med att springa/jogga. Kör med pulsklocka på och har märkt nu att jag alltid har väldigt hög puls. Kör jag en lätt runda där jag själv inte tycker det känns speciellt jobbigt och jag hade kunnat prata om jag har något med mig hamna
Quote from Camilla Höög on 4 January 2008, 21:34Löpning ger hög puls och 180 är inte ovanligt att ligga på när man börjar springa. Det sjunker ju bättre syresättning du får.
Löpning ger hög puls och 180 är inte ovanligt att ligga på när man börjar springa. Det sjunker ju bättre syresättning du får.
Quote from Funbeat user on 4 January 2008, 21:42Du kanske skulle hålla igen och inte driva upp pulsen till en nivå som gör att du inte får ned den igen.
Det är ett vanligt kardinalfel att köra på sig syraskuld som man inte klarar av.
Försök att hålla en lägre puls som du kan klara under alla intervall
Du kanske skulle hålla igen och inte driva upp pulsen till en nivå som gör att du inte får ned den igen.
Det är ett vanligt kardinalfel att köra på sig syraskuld som man inte klarar av.
Försök att hålla en lägre puls som du kan klara under alla intervall
Quote from Funbeat user on 4 January 2008, 21:43Du är ju ung också det har en stor betydelse,var inte orolig din arbetspuls o vilopuls kommer snart att sjunka ju mer vältränad du blir.
Du är ju ung också det har en stor betydelse,var inte orolig din arbetspuls o vilopuls kommer snart att sjunka ju mer vältränad du blir.
Quote from Funbeat user on 4 January 2008, 21:44Det är inte det att det är jobbigt med den pulsen, men om jag ska köra så den inte stiger så får jag helt enkelt gå börjar jag springa så åker den iväg snabbt.
Det är inte det att det är jobbigt med den pulsen, men om jag ska köra så den inte stiger så får jag helt enkelt gå börjar jag springa så åker den iväg snabbt.
Quote from Lotta W on 4 January 2008, 21:45Har du mätt din maxpuls eller går du efter ett schablonvärde?
Har du mätt din maxpuls eller går du efter ett schablonvärde?
Quote from Funbeat user on 4 January 2008, 21:49Nej jag har inte mätt maxpulsen själv. Har inte så stor koll på hur man gör det utan går efter schablonvärde i pulsmätaren. Hur gör man när man ska testa sitt maxvärde?
Nej jag har inte mätt maxpulsen själv. Har inte så stor koll på hur man gör det utan går efter schablonvärde i pulsmätaren. Hur gör man när man ska testa sitt maxvärde?
Quote from Funbeat user on 4 January 2008, 21:59Schablonvärde är värdelösa, eftersom maxpuls inte beror på ålder, utan är en genetiskt styrd faktor.
Maxpulstest kan man göra antingen i form av test på testcykel eller löpband i testmiljö, eller ute i det fria genom att pressa sig så hårt man bara kan.
Schablonvärde är värdelösa, eftersom maxpuls inte beror på ålder, utan är en genetiskt styrd faktor.
Maxpulstest kan man göra antingen i form av test på testcykel eller löpband i testmiljö, eller ute i det fria genom att pressa sig så hårt man bara kan.
Quote from Funbeat user on 4 January 2008, 21:59Kör maxlöpning i 30-60 sekunder vila 5-10 sekunder och upprepa 3-4 ggr gärna lätt uppförsbacke o mät omedelbart så har du säkert uppnått max puls.Ligger lite lägre hos kvinnor än män,du bör ha ca:200-210 slag per minut.
Kör maxlöpning i 30-60 sekunder vila 5-10 sekunder och upprepa 3-4 ggr gärna lätt uppförsbacke o mät omedelbart så har du säkert uppnått max puls.Ligger lite lägre hos kvinnor än män,du bör ha ca:200-210 slag per minut.
Quote from Funbeat user on 5 January 2008, 12:07Okay tack då ska jag ut i backen och testa mig. Visste inte att det diffade så mycket mellan det riktiga och schablonvärdet, det var bra att veta.
Okay tack då ska jag ut i backen och testa mig. Visste inte att det diffade så mycket mellan det riktiga och schablonvärdet, det var bra att veta.