Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningPulsproblem -Varför?
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej,
Jag gjorde ett konditionstest på jobbet som resulterade med att jag låg på nivå 3 av 5 = medel. Min puls stack iväg direkt även om det inte kändes som jag ansträngde mig alls.

Jag tyckte det var lite knepigt när man tränar 4-5 gånger/vecka. Jag spri

Vad är din maxpuls?

Den ligger på runt 198

Varför har du fått för dig att det är negativt att snabbt komma upp i arbetspuls?

Kan det vara så att du har en väldigt skev uthållighetsprofil? Har inte kikat på din träning men jag kan tänka mig att om man tränar riktigt mycket högintensivt och nästan aldrig lugna distanspass kan man hamna i ett läge där man nästan utesl

@Fredrik: Det är det inte, men skillnaden i medelpuls mellan vad som är i närheten av tröskelfart och vad som givet tröskelfarten borde vara långsamt recoverytempo är nästintill obefintlig.

Kan det möjligen vara så att konditionstestet på jobbet baserades på den berömda och ack så felaktiga pulsformeln? Har du lite högre maxpuls än vad formeln indikerar så tror de genast att du har kass kondition.

/B.

Fick du värma upp ordentligt innan? Jag har iaf en ordentlig pulstopp precis då jag sätter igång om jag drar på direkt. Tror det delvis beror på min låga vilopuls - kan det vara nåt liknande?

Fredrik; Jag får lätt kramp vid längre distanser och därför tror jag det är bra om jag skulle kunna gå ner i puls för att få bättre återhämtning.

Börje; Det stämmer utmärkt att testet inte är perfekt och jag har högre maxpuls än deras beräkning, men jag

Där har du svaret Niklas - din kropp har bara en växel och den jobbar effektivast i ett smalt intervall kring ditt tröskeltempo!

Jag brukar vara skeptisk till lågpulsträning som rekommendation men i ditt fall ska jag göra ett undantag. Kör några veckor d

12