Quote from Guest on 15 July 2011, 10:30Någon mer som känner att det är svårt att hålla en speciell hastighet vid tex intervall eller distanspass? att man springer 10-30 sek snabbare per kilometer än vad man har tänkt att göra? funderar då på om man sliter/tar ut sig onödigt mycket så att det
Någon mer som känner att det är svårt att hålla en speciell hastighet vid tex intervall eller distanspass? att man springer 10-30 sek snabbare per kilometer än vad man har tänkt att göra? funderar då på om man sliter/tar ut sig onödigt mycket så att det
Quote from Funbeat user on 15 July 2011, 10:40Så länge du ser till att du får tillräckligt med tid för att återhämta dig utifrån hur hårt du kör så handlar det väl mer om att tempot på passet blir mer eller mindre optimalt. (Optimalt eftersom träning i olika farter ger olika resultat så du kanske del
Så länge du ser till att du får tillräckligt med tid för att återhämta dig utifrån hur hårt du kör så handlar det väl mer om att tempot på passet blir mer eller mindre optimalt. (Optimalt eftersom träning i olika farter ger olika resultat så du kanske del
Quote from Funbeat user on 15 July 2011, 10:45Menar du förresten att det är svårt att hitta rätt tempo när man inte har något annat hjälpmedel än en vanlig löparklocka eller har du klocka med GPS eller fotpod och tycker att det är svårt ändå?
Menar du förresten att det är svårt att hitta rätt tempo när man inte har något annat hjälpmedel än en vanlig löparklocka eller har du klocka med GPS eller fotpod och tycker att det är svårt ändå?
Quote from Funbeat user on 15 July 2011, 11:32Kan du hålla samma tempo över 6-8 repetitioner så är det inte för högt.
Sackar du på slutet så är det dags att tänka om...Å andra sidan, om du börja småfrysa lite i slutet så har du nog inte tagit i tillräckligt 🙂
Kan du hålla samma tempo över 6-8 repetitioner så är det inte för högt.
Sackar du på slutet så är det dags att tänka om...
Å andra sidan, om du börja småfrysa lite i slutet så har du nog inte tagit i tillräckligt 🙂
Quote from Funbeat user on 15 July 2011, 12:04Jag brukar fördela dom 5 passen på följande vis. Ett långpass oftast i skogsmark för att få variation. Ett intervallpass eller snabbdistans, och övriga blir distanspass med eller utan progressiv fartökning. Så det är ju inte så att jag "maxar" på alla pas
Jag brukar fördela dom 5 passen på följande vis. Ett långpass oftast i skogsmark för att få variation. Ett intervallpass eller snabbdistans, och övriga blir distanspass med eller utan progressiv fartökning. Så det är ju inte så att jag "maxar" på alla pas
Quote from Funbeat user on 15 July 2011, 13:23Kent: En erfaren löpare sätter km-tiderna på säg 1-3 sekunder på en intervallpass. Många kan dessutom sätta tidern inte bara vid höga farter utan även på dellast. Skall man få ut ”max” ur ett pass eller träningsupplägg är ”rätt” tempot faktiskt viktigare
Kent: En erfaren löpare sätter km-tiderna på säg 1-3 sekunder på en intervallpass. Många kan dessutom sätta tidern inte bara vid höga farter utan även på dellast. Skall man få ut ”max” ur ett pass eller träningsupplägg är ”rätt” tempot faktiskt viktigare
Quote from Funbeat user on 15 July 2011, 13:52Jo det är precis så som du beskriver det Håkan. Ibland så blåser det. Och ibland är det varmt ute. Backar och underlag påverkar ju med. Ju mer man springer desto bättre känsla lär man väl hitta med antar jag?
Ska överväga det där med pulsklocka med. All
Jo det är precis så som du beskriver det Håkan. Ibland så blåser det. Och ibland är det varmt ute. Backar och underlag påverkar ju med. Ju mer man springer desto bättre känsla lär man väl hitta med antar jag?
Ska överväga det där med pulsklocka med. All
Quote from Funbeat user on 15 July 2011, 22:29Det skulle finnas en mekanisk hare vid alla löparbanor, som gick att programera för vilken fart som hellst, varför finns inte ett sådant hjälpmedel ? tänk vilken träningshjälp det skulle vara.
Det skulle finnas en mekanisk hare vid alla löparbanor, som gick att programera för vilken fart som hellst, varför finns inte ett sådant hjälpmedel ? tänk vilken träningshjälp det skulle vara.
Quote from Funbeat user on 15 July 2011, 22:51Håller med dig Conny (t+) vet inte exakt vilka funktioner det finns på pulsklockor. Men vad jag skulle uppskatta mest skulle nog vara att veta vilken hastighet jag håller i realtid + sträckan. Men givetvis så är det ju intressant att kolla av puls, medel
Håller med dig Conny (t+) vet inte exakt vilka funktioner det finns på pulsklockor. Men vad jag skulle uppskatta mest skulle nog vara att veta vilken hastighet jag håller i realtid + sträckan. Men givetvis så är det ju intressant att kolla av puls, medel
Quote from Funbeat user on 15 July 2011, 23:21Jag tycker också det är svårt, om inte omöjligt att få till exakt rätt fart, och pulsen varierar ju beroende på dagsform, tempratur, och återhämtningsgrad. Någon GPS klocka har jag inte köpt, vet inte hur exakt den visar hastighet, eller hur ofta den uppd
Jag tycker också det är svårt, om inte omöjligt att få till exakt rätt fart, och pulsen varierar ju beroende på dagsform, tempratur, och återhämtningsgrad. Någon GPS klocka har jag inte köpt, vet inte hur exakt den visar hastighet, eller hur ofta den uppd