Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelRacer vs mtb
You need to log in to create posts and topics.

Hur mycket jobbigare är det att cykla på landsväg med en mtb med terrängdäck mot att cykla på landsväg med en riktig racercykel? Finns det nån som har en känsla för detta?

Jag har en sträcka jag brukar fis-köra med racer och den tar då drygt 2 timmar. Körde samma runda med MTB:n i våras (innan gruset sopats efter vintern) och då tog det ca 2 timmar 50 minuter och var - naturligtvis - betydligt mer ansträngande och obekvämar

86km på landsväg med MTB tog 4:15
93km på samma väg fast olika start punkt 3:01

Är det sån skillnad? Då får jag nog försöka få tag på en racercykel.

Jag har liknande erfarenhet, där det går i 30 km/h på racer så går det i ca 20 km/h på MTB.

Skiljer ca:6-7km/h i snitt för mig.

Edit: MTB från tidigt 90-tal kontra ny racer

När jag jobbpendlade ca: 30km enkel väg var skillnaden ung. 10%. Jag använde 3 olika cyklar under flera år och i snitt blev skillnaden så. Cyklarna var en MTB XC-race kittad, en hybrid som pendlarök och en räser. Skillnaden i tid under flera år låg stadig

Beror det på skillnaden i utväxling eller mindre rullmotstånd?

Rullmotståndet är den största faktorn och aerodynamiken står väl för lite också. Utväxlingen spelar väl inte någon roll om man solocyklar i 25 resp 30 km/h.
Ca 5 km/h långsammare än racern på torr asfalt tycker jag det skiljer för mig med hårt pumpade däc

Vid 30 km/t står luftmotståndet för ca 75% av det man arbetar mot på en racercykel om jag minns rätt. Vill man öka marschhastigheten är nog tempopinnar den bästa investeringen. Ju fortare man cyklar desto viktigare blir luftmotståndet.

Som exempel så lig