Quote from Funbeat user on 29 July 2012, 18:46På mina solorundor 3-4 km/h lägre snitthastighet på MTB:n (Canyon Grand Canyon Al 9.0) i distansintensitet/-puls än på racern (Scott CR1 Pro). I övrigt samma förutsättningar vad gäller klädsel osv.
På mina solorundor 3-4 km/h lägre snitthastighet på MTB:n (Canyon Grand Canyon Al 9.0) i distansintensitet/-puls än på racern (Scott CR1 Pro). I övrigt samma förutsättningar vad gäller klädsel osv.
Quote from Funbeat user on 29 July 2012, 18:47Finns det MTB-liggcykel?
Finns det MTB-liggcykel?
Quote from Funbeat user on 29 July 2012, 22:35Petter: Vad har tempopinnar och liggcykel med TS fråga om hur mycket jobbigare det är att köra MTB vs racer??
Petter: Vad har tempopinnar och liggcykel med TS fråga om hur mycket jobbigare det är att köra MTB vs racer??
Quote from Funbeat user on 29 July 2012, 23:09Skillnaden beror mest på rullmotstånd, areodynamik och till viss del utväxling. Inte så att växlarna inte räcker till men på MTB och till viss del hybriden är det svårare att hitta en optimal växel pga. större steg i utväxlingen. Sedan kan även cyklarnas
Skillnaden beror mest på rullmotstånd, areodynamik och till viss del utväxling. Inte så att växlarna inte räcker till men på MTB och till viss del hybriden är det svårare att hitta en optimal växel pga. större steg i utväxlingen. Sedan kan även cyklarnas
Quote from Funbeat user on 30 July 2012, 23:26Robert: En MTB kan blir bra mycket snabbare om man sätter tempopinnar på den, och slicks förstås. Rullmotståndet från mönstrade breda däck betyder en hel del det med.
Robert: En MTB kan blir bra mycket snabbare om man sätter tempopinnar på den, och slicks förstås. Rullmotståndet från mönstrade breda däck betyder en hel del det med.
Quote from Funbeat user on 31 July 2012, 06:48Om man till detta lägger att man inte har cykelskor och därtill hörande trampor. Vad gör det i skillnad? Alltså från mtb med vanliga trampor med terrängdäck till racercykel med "riktiga" trampor?
Om man till detta lägger att man inte har cykelskor och därtill hörande trampor. Vad gör det i skillnad? Alltså från mtb med vanliga trampor med terrängdäck till racercykel med "riktiga" trampor?
Quote from Funbeat user on 31 July 2012, 07:09Fråga dig själv: kommer jag att cykla med kompisar som har räser, och på slät fin asfalt? kommer jag att cykla själv på eländig asfalt rätt ofta? jag överväger att sälja min räser och bara använda min nya 29" MTB med olika däck. Tar ibland med min hoj på
Fråga dig själv: kommer jag att cykla med kompisar som har räser, och på slät fin asfalt? kommer jag att cykla själv på eländig asfalt rätt ofta? jag överväger att sälja min räser och bara använda min nya 29" MTB med olika däck. Tar ibland med min hoj på
Quote from Funbeat user on 31 July 2012, 08:23Trampor har man på Ride of Dope-cyklar.
Trampor har man på Ride of Dope-cyklar.
Quote from Funbeat user on 31 July 2012, 08:59Mattias,
om skillnaden är max 10% vad är då minimumskillnad?När det gäller utväxlingen på en MTB så räcker den till allt utom nedförsbackar för de allra flesta personer (finns få personer som ligger på dryga 50km/h på slätan eller uppför).
Mattias,
om skillnaden är max 10% vad är då minimumskillnad?
När det gäller utväxlingen på en MTB så räcker den till allt utom nedförsbackar för de allra flesta personer (finns få personer som ligger på dryga 50km/h på slätan eller uppför).
Quote from Funbeat user on 31 July 2012, 10:03Jag har en MTB 26 tum med terrängdäck. Jag kör med klickskor. Om man nu inte vill lägga pengar på en räser utan förbättra sin MTB för att höja farten. Vad är bästa råd? Byta däck? I så fall vilka?
Jag har en MTB 26 tum med terrängdäck. Jag kör med klickskor. Om man nu inte vill lägga pengar på en räser utan förbättra sin MTB för att höja farten. Vad är bästa råd? Byta däck? I så fall vilka?