Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelracerdäck - dubb?
You need to log in to create posts and topics.

Biltemas dubbdäck är ingen höjdare.

Det lönar sig att köpa riktiga doningar, t.ex. Nokian. Man hinner slita ut många Biltemadäck på samma tid som man sliter ut ett bra däck.

Eller Suomi: http://www.suomityres.fi/winter.html

Hej,

Vad använder ni för däck för att cykla på (i?) tunnare lager (<5cm) ej hårt packad snö (typ oplogad och sparsamt trafikerad cykelbana eller grusväg). Gör dubben någon nytta där?

Mvh Marcus

Jag har köpt saipade Schwalbe Marathon Winter till denna vintern. De åker på fram vid första riktiga frosten och av vid vårvärmen. Nokian A10 blir kvar som bakdäck.

Egentligen, är det hårdpackad snö utan is, så funkar vilket grovmönstrat mtb-liknande däck som helst. Dubben behövs bara på is.

Dock har jag ännu inte kommit på vilket däck som fungerar utan fara för hälsa och egendom på rullgrus (grus på asfalt).

När det gäller rullgrus så är det omdöme och framförhållning som gäller.

Tänk på att däckets bredd på fälgen beror på hur bred fälgen är. Nokian A10 blir nog inte 32 mm när det monteras på racerfälg som bara är typ 20 mm bred. Det passar bra på fälgen, men frågan är nog om det går i fälgbromsen. Skulle tro att det funkar. Tric

P.S. Jag har nokian A10 på en cykel, men var inte nöjd i vintras. De är så smala att det blir slirigt i snömodden i Uppland, och har så få dubb (72) att det kan bli halt på is. Tyvärr passade inget bredare däck på den cykeln. Så jag rustade en annan cykel

Jag har 100 dubb på mina A10