Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Du har väl inte så långt till Falköping o Racerdepån?

Håkan: Hmm, spännande... under rekommenderat maxtryck är dom inte 23 utan 22 milimeter... det blir bara värre. 🙂

Andreas:
Det beräknade trycket är för "lagom komfort". Man kan ju ha lägre tryck, men risken ökar ju för genomslag i gropar.

Det är inte heller säkert att de procentsiffror du antar, stämmer med verkligheten. Bäst är att du väger dig på cykeln. Kanske är

Racerdepån visste jag inte ens att den fanns, inte helt lokalt men inte omöjligt långt bort heller. Kanske får kika på det...

Markku: Jo, det var bara gissade siffror men även för det, i exemplet, mindre belastade framhjulet är vi långt över vad däcket tål. Så som sagt, är besviken på killen i affären som menar att han är kunnig.

Att montera ett bredare däck är inget problem ef

Maxtrycket är mer en rekommendation. Det kritiska är främst fälgen. Vid för högt tryck dras fälgsidorna isär kraftigt och det kan leda till fälgkollaps. Jag har råkat ut för det med en sliten fälg (långt under maxtryck, för övrigt). Det var för övrigt det

Det är bättre att slita på bromsklossarna.

Du kanske ska testa tubhjul Rasmus? Då lär väl inte trycket pressa isär fälgsidorna iaf.

🙂

Då blir det bara tublim på allt.

Jag har knäckt ett MTB-däck genom att överskrida maxtryck med närmare 70%. Det är bara ett exempel, men jag kan tänka mig att säkerhetsmarginalen är ungefär i den storleksordningen.