Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Apapap - håller med dig fram till slutet "sub 40 har alla möjlighet att nå" - det finns människor som av olika skäl inte kan springa alls, inte kan springa fort osv. Dessutom kräver det en viss ålder. Du kan inte säga det till en 70-åring tex.

Jag måste inflika att min mening är att träningsbakgrunden under tidigare år (helst i ungdomen) har väldigt stor betydelse för hur lätt det är att relativt snabbt visa resultat. Även efter 10 års soffliggande.
Det är mycket svårare för nån som aldrig tidi

Christer, helt rätt. I dylika diskussioner glömmer man allt som oftast bort oss äldre. Men även att tjejer också springer. Standardmallen är nog som Antroid X, en 35-årig kille. Själv är jag hyfsat vältränad men har en bit ner till 40min på milen 🙂

Den rigida hjärtsäcken tas upp här på FB ibland. Enligt teorin så kan den inte utvidgas hos oss äldre, och den som inte tränade kondis under puberteten (eller graviditet) får dras med en begränsad potential för hjärtmuskelns tillväxt. Interssant men synne

Sorry, ja "alla" är kanske lite för brett men faktum är att en vanlig motionär i ett rimligt åldersintervalll kan göra bra tider. Jobbade som officer uppe i norr många år i unga dar och tränade då många före detta militärer på fritiden. Givetvis har des

Antroid X, du verkar springa milen på nästan samma tid som jag gör när jag tränar till dagligdags. Jag siktar på 47 min nästa säsong.

Nu är du 10 år yngre och borde kanske klara mitt mål lättare än jag?
Jag började löpträna i Maj i år. Började med flämta

Ledsen Leffe - men du och jag är i ett orimligt åldersintervall - det är därför vi inte klarar 40-minutersgränsen!

Fast ni kanske skulle klara 40min om ni satsade på det? Såklart man inte uppnår toppen av kroppens potential om man nöjer sig med träning på motionsnivå.

Visst, räknar man in all simning & cykling tränar du över motionsnivå, det håller jag med om, men nu var det löpträningen jag syftade på och där ligger du på 2-3pass/vecka. Fast du kanske inte skulle nå 40min i vilket fall, men Leif som i princip bara trä

En kul liten sidonotering. Sitter och läser en i övrigt kass tidning, aktiv träning, och läser då en artikel om " snabheten sitter kanske i dina fingrar". Tror att de flesta är överens om att vi inte alla har samma förutsättningar och detta har ett gäng