Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonRegelfråga - att ta emot hjälp
You need to log in to create posts and topics.

Enligt regel 1.10.5 (i Tävlingsreglerna) bestraffas mottagande av hjälp med diskvalificering. Gäller det även om man drabbas av skada eller får kramp i växlingsområdet och funktionär sliter av t.ex. våtdräkt eller en cykelsko för att hjälpa till att sträc

Dnf (ej slutfört) eller dsq (diskad), känns som det kvittar.

Menar naturligtvis att deltagaren häver krampen och fullföljer.
Likaså är det inte något som kvittar om det i "protokollet" står att man bryter eller blir diskad - att bli diskad är något man helst vill undvika.

Om man ligger och stretchar en krampande vad lär man knappast göra en så snabb växling att man är med och krigar om vinsten. Och längre ner i listan är det väl inte så himla intressant?

Vad menar du Fredrik, ska man bryta bara för att man inte är med och krigar i toppen? Om jag skulle resonera så skulle jag lika gärna kunna lägga av efter simningen. Min ideologi är att det viktiga är att fullfölja om det är möjligt.

Jag tog upp frågan med en TD (teknisk delegat) på triathlonförbundet och han svarade att om den tävlande inte skulle göra någon tidsvinst på den mottagna hjälpen skulle han hellre fria än fälla. Det finns ju inte någon funktionär som rusar fram och sliter

Nej jag menar att det är inte så himla intressant med situationer som ligger lite i gråzonen till regelbrott eller inte när man ändå rör sig ganska långt ner i resultatlistan.

fredrik, ditt resonemang är väldigt trångsynt!! det har ju ingen betydelse om du ligger och tävlar om pallplats eller 22plats. Dom som har platsen innan eller efter kommer uppleva att loppet inte var rättvist eftersom deltagaren fick assistans utifrån.

Förvisso, men de som kommer på 22:a plats lär vara mindre benägna att betala protestavgiften...

Så, då är vi alla inte lika mycket värda. Problem för den som bara är t.ex. 22:a är inget att bry sig om således.