Quote from Guest on 11 April 2009, 10:57Hej igen alla funbeat fantaster
vill kolla om nan har bra tips pa vad man ska anvanda vid rengoring av cykel/skor? Jag e saker pa att man kan kopa dyra medel hos cykelhandlarn men e oxa lika saker pa att man kan anvanda nat billigare alternativ!
Tips ta
Hej igen alla funbeat fantaster
vill kolla om nan har bra tips pa vad man ska anvanda vid rengoring av cykel/skor? Jag e saker pa att man kan kopa dyra medel hos cykelhandlarn men e oxa lika saker pa att man kan anvanda nat billigare alternativ!
Tips ta
Quote from Rasmus Olsson on 11 April 2009, 11:07För nogran rengöring: varmt vatten i en hink med Yes och tvätta med svamp. Spola inte direkt mot lagren.
Slarvig tvätt: spreja Yes Power Spray lite här å däör på cykeln, inte driekt mot lagren. Spola ren.
För nogran rengöring: varmt vatten i en hink med Yes och tvätta med svamp. Spola inte direkt mot lagren.
Slarvig tvätt: spreja Yes Power Spray lite här å däör på cykeln, inte driekt mot lagren. Spola ren.
Quote from Funbeat user on 11 April 2009, 11:18En kedjetvätt är rätt bra, visst kan man ta bort kedjan o göra rent men det är lite överkurs tycker jag. Tandborste för trissorna, finns borstar för kasseten. Bra trasor som inte luddar! T-shirten från Broloppet funkar bra!
En kedjetvätt är rätt bra, visst kan man ta bort kedjan o göra rent men det är lite överkurs tycker jag. Tandborste för trissorna, finns borstar för kasseten. Bra trasor som inte luddar! T-shirten från Broloppet funkar bra!
Quote from Funbeat user on 11 April 2009, 14:48Ett bra tips att lösa upp fett o smuts på kedjan är att använda Dieselolja.
Annars tycker jag det är bäst att torka rent Kassetter,kedja, växelförare och trissor med trasa.
Ett bra tips att lösa upp fett o smuts på kedjan är att använda Dieselolja.
Annars tycker jag det är bäst att torka rent Kassetter,kedja, växelförare och trissor med trasa.
Quote from Funbeat user on 11 April 2009, 14:54Måste vara bra med diesel på kedja, kassetter och trissor. Då försvinner allt som smörjer.
Måste vara bra med diesel på kedja, kassetter och trissor. Då försvinner allt som smörjer.
Quote from Rasmus Olsson on 11 April 2009, 14:59Glömt inte sen att hälla ut dieseloljan i avloppet. Skitbra för reningsverk och grundvattnet. (t-)
Glömt inte sen att hälla ut dieseloljan i avloppet. Skitbra för reningsverk och grundvattnet. (t-)
Quote from Funbeat user on 11 April 2009, 21:21Yes är katastrof för bilar, eftersom diskmedel är så starkt att det löser upp allt skyddande fett. Men det är alltså ok för cykeln? Eller är bilschampo bättre?
Yes är katastrof för bilar, eftersom diskmedel är så starkt att det löser upp allt skyddande fett. Men det är alltså ok för cykeln? Eller är bilschampo bättre?
Quote from Rasmus Olsson on 11 April 2009, 22:34Det var därför jag skrev att inte spreja direkt mot lager.
Det var därför jag skrev att inte spreja direkt mot lager.
Quote from Funbeat user on 12 April 2009, 08:24Om man bryr sig om miljön häller man inte förbruka diesel i mark eller avlopp.
Jag själv använder diesel enbart till att tvätta kedjan. (Vid de sällsynta tillfällen jag behöver göra.)
Jag har en kedjetvättslåda i vilket jag häller en skvätt diesel. Använ
Om man bryr sig om miljön häller man inte förbruka diesel i mark eller avlopp.
Jag själv använder diesel enbart till att tvätta kedjan. (Vid de sällsynta tillfällen jag behöver göra.)
Jag har en kedjetvättslåda i vilket jag häller en skvätt diesel. Använ
Quote from Funbeat user on 12 April 2009, 08:26Samt vaxa cykeln efter tvättning.
Samt vaxa cykeln efter tvättning.