Quote from Funbeat user on 6 June 2011, 11:06Intressanta tips och råd. Har en kompis som började springa för några år sedan på våren och tränade ganska intensivt för att senare under året springa LL på 2.30. Jag har tidigare haft lite problem med ett knä och försöker därför öka mina långpass success
Intressanta tips och råd. Har en kompis som började springa för några år sedan på våren och tränade ganska intensivt för att senare under året springa LL på 2.30. Jag har tidigare haft lite problem med ett knä och försöker därför öka mina långpass success
Quote from Funbeat user on 8 June 2011, 19:05Fick ett tips att titta på:
http://www.mcmillanrunning.com/mcmillanrunningcalculator.htm
Enligt denna sida borde min tid på 46:04 på milen motsvara 2:30:05 på 30 km. LL är dock i terräng vilket säkerligen påverkar resultatet ganska mycket. Samtidigt lig
Fick ett tips att titta på:
http://www.mcmillanrunning.com/mcmillanrunningcalculator.htm
Enligt denna sida borde min tid på 46:04 på milen motsvara 2:30:05 på 30 km. LL är dock i terräng vilket säkerligen påverkar resultatet ganska mycket. Samtidigt lig
Quote from Funbeat user on 8 June 2011, 19:58Du får inte glömma bort att du inte är ensam på startlinjen på LL.
Är du inte seedad i den främre delen av fältet, så lär dom första km ta längre tid än normalt att springa. Det är kraftödande att sicksacka sig fram..
Du får inte glömma bort att du inte är ensam på startlinjen på LL.
Är du inte seedad i den främre delen av fältet, så lär dom första km ta längre tid än normalt att springa. Det är kraftödande att sicksacka sig fram..
Quote from Funbeat user on 9 June 2011, 10:45Nu kan man ju inte jämföra LL30 med 30km asfalt. Så om man använder McMillan ska man ta sträckan marathon och använda den kilometertiden för att räkna fram en LL30 tid. Detta eftersom en tumregel är att du håller samma km-fart på LL30 som på marathon. I d
Nu kan man ju inte jämföra LL30 med 30km asfalt. Så om man använder McMillan ska man ta sträckan marathon och använda den kilometertiden för att räkna fram en LL30 tid. Detta eftersom en tumregel är att du håller samma km-fart på LL30 som på marathon. I d
Quote from Funbeat user on 9 June 2011, 11:02Jag tänker snarare ta McMillans 30K tid och lägg till 5-10 s per kilometer dvs 2:30-5 min, eller uppåt 10 min om man känner att det är väldigt stor skillnad mellan terräng/spår och asfalt/bana. men det blir väl ungefär samma sak?
Mitt mål är i år att kl
Jag tänker snarare ta McMillans 30K tid och lägg till 5-10 s per kilometer dvs 2:30-5 min, eller uppåt 10 min om man känner att det är väldigt stor skillnad mellan terräng/spår och asfalt/bana. men det blir väl ungefär samma sak?
Mitt mål är i år att kl
Quote from Funbeat user on 10 June 2011, 12:13Fast tiderna ni räknar fram nu är ju de tider jag skulle springa LL på om det vore lopp idag. Förhoppningsvis är ju min miltid bättre än 46 min i slutet av september. Lägger nog målet på under 2:39:59 men satsar på snabbare.
Tack för alla tips!
Fast tiderna ni räknar fram nu är ju de tider jag skulle springa LL på om det vore lopp idag. Förhoppningsvis är ju min miltid bättre än 46 min i slutet av september. Lägger nog målet på under 2:39:59 men satsar på snabbare.
Tack för alla tips!
Quote from Funbeat user on 10 June 2011, 13:00Man kan ju räkna på en massa olika sätt.
Jag gjorde milen på ca 48 i mars och maran på 3:39:32 nu (ca 5:13 tempo). Eftersom det kändes som jag hade kunnat gå bra mycket hårdare på maran och det är mycket tid kvar fram till LL30 så tänkte jag sätta ribba
Man kan ju räkna på en massa olika sätt.
Jag gjorde milen på ca 48 i mars och maran på 3:39:32 nu (ca 5:13 tempo). Eftersom det kändes som jag hade kunnat gå bra mycket hårdare på maran och det är mycket tid kvar fram till LL30 så tänkte jag sätta ribba
Quote from Funbeat user on 10 June 2011, 13:32Jo, räkna är en sak och att springa en annan. Jag sprang 4-5st Lidingölopp på 80-talet och även om jag då gjorde milen på ca 43 minuter så kom jag aldrig ned till 2:30 på LL. Vill minnas att bästa tiden hamnade mellan 2:35-2:40.
Lika illa när jag börjad
Jo, räkna är en sak och att springa en annan. Jag sprang 4-5st Lidingölopp på 80-talet och även om jag då gjorde milen på ca 43 minuter så kom jag aldrig ned till 2:30 på LL. Vill minnas att bästa tiden hamnade mellan 2:35-2:40.
Lika illa när jag börjad
Quote from Donald Isaksson on 10 June 2011, 21:05Lukas, jag tror LL på sub 2:40 är en rimligare målsättning med tanke på din träningsbakgrund. Jag hade ett liknande upplägg som du har nu och gjorde även liknande miltider när jag sprang loppet 2008.
Sprang då på 2:44 och höll ett relativt stabilt 5:25-t
Lukas, jag tror LL på sub 2:40 är en rimligare målsättning med tanke på din träningsbakgrund. Jag hade ett liknande upplägg som du har nu och gjorde även liknande miltider när jag sprang loppet 2008.
Sprang då på 2:44 och höll ett relativt stabilt 5:25-t
Quote from Funbeat user on 11 June 2011, 09:29Jag ser inte McMillan och liknande som ngt jag säkert kan uppnå idag, utan ngt jag troligen får träna en aning för också.
Jag ser inte McMillan och liknande som ngt jag säkert kan uppnå idag, utan ngt jag troligen får träna en aning för också.