Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

I helgen sprang jag mitt längsta ultralopp hittills på 160,9 km. Försökte att som Rune Larsson förespråkar att dela upp loppet i 3 delar och försöka hålla jämnt tempo i alla delarna. Första delen sprang jag i ca 7,30-tempo inkl fika och redan under andra

Ledsen att inte kunna svara på någon av dina frågor.
Måste bara få säga att det är klart imponerande sträcka. Ogreppbart på något vis för en oinvigd.

(...jag som var så nöjd med mina 2 mil hem från jobbet igår)

Jag skulle tro att den även fungerar för amatören.
När jag sprang 24H i somras så var jag inte tränad för att springa hela sträckan. Jag höll mitt schema i ca fjorton 14 timmar med planerade små korta ät och drick sträckor, sen blev det inte alls lika mk

Men Marcus, om du sprang de sista 4-5 varven på 2 timmar höll du ju en otrolig fart!! Jonas Buud får akta sig i framtiden.... (#)

Men om du ändå inte var nöjd så kan jag dela med mig lite av mina erfarenheter genom åren. Att bygga upp erfarenheten att sp

Tord, tack, men 20 km är inte illa det heller. Är mycket ovanligt att jag springer längre än så på träning.

Anders, Du kan ha rätt i det. Är möjligt att strategin kan hålla för amatörer med. Problemet för mig var att jag fick så uppsvällda fötter och at

Marcus, ett tips är att titta på varvtiderna som de andra "dödliga" hade på TEC. Få en känsla för hur stora variationerna i tempo är. Kolla t.ex. Staffan och Mia, två mycket starka löpare som gjorde sin andra 100 miles och hade en väl utarbetad strategi f

Bra tips av Fredrika att kolla in andras varvtider och dra egna slutsatser. Större statistiskt underlag för mellantider finns för Rocky Raccoon och Umstead. Deras svårighetsgrad skiljer sig inte så mycket åt från TECs (splits: http://www.tejastrails.com/docs/Roc

Som jag ser det så ska man inte stirra sig blind på varvtider. Man ska försöka ha en positiv känsla igenom hela loppet ända till mållinjen. Det är då man presterar som bäst. Hamnar man i en svacka eller blir för trött pga att man gått ut för hårt. Då unde

Tack Fredrika o Janne för bra tips. Det är roligt att analysera varvtider. Man kan se att de som har sprungit bra springer ungefär lika fort varje varv. Jag kommer nog att starta ännu långsammare nästa gång!

Tack Urban för dina tips. I princip håller ja

Nja. Man behöver ju inte springa långsamt. Det gäller att hitta den perfekta balansen. Att det känns bra men ändå att det går snabbt. Snabbt och lätt helt enkelt. Eller hitta flytet om man så vill.

På slutet av loppet kan man alltid "gambla" och pressa s

12