Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningSå less på mina vader..
You need to log in to create posts and topics.

Nu känns det deppigt, testar här om jag kan få någon klarhet i hur jag ska få fason på mina rejält trilskande vader.

Jag är 37 år gammal, 180cm/77 kg och rätt normalbygd tror jag, men har ganska rekorderliga vadmuskler efter mycket gående och en del löpn

Kramper, tror jag. Har haft liknande problem själv.

Kunnig massör/naprapat kan konstatera om det är kramp eller inte, och mha rejäl idrottsmassage påskynda bättring. Gör dock ont som fan att få krampande vadmuskel buntar utmasserade.

Stretchprogram är

En kramp i en del av vaden kan sitta i länge, riktigt länge. Men som sagt gå till kunnig behandlare - idrottsinriktad massör, naprapat - så kommer h*n snabbt att kunna bedöma vilket.

Kör på med excentriska tåhävningar (och andra stretchövningar) så tror jag att du blir av med problemet.

Instämmer i Anders rekommendation om massage.
Skulle också rekommendera en balansplatta. Det gjorde underverk för min kollega som hade väldigt smärta i vaderna, och som var i det närmaste uppgiven eftersom inga av de övningar som sjukgymnasten gett henne

Långskott, men vill minnas att jag hört att kramp kan komma av brist på någon mineral eller salt/socker.

Skadar inte om du ställer en fråga till någon expert på området.

Tåhäv i trappan gör ont i början men gott på sikt. All massage är förstås bra mot kramp, även den massage daglig linimentsmörjning ger. Ofta tror jag den positiva effekten från insmörjning beror mer på själva massagemomentet än massage-guckan ...

Tråkigt med dina vader. Kolla med sjukgymnast och kör excentriska tåhävningar regelbundet är mina tips. Lycka till!

Jag hade problem med s.k. "gubbvad" och fick hjälp av en naprapat att bli bra i vaderna.

Behandlingen gick ut på massage , stretch och elbehandling. Dessutom körde jag själv stretch och excentriska tåhävningar. Men ta det lite försiktigt med dom, kör h

Som flera sagt, stretcha mycket.

Jag gör det på trappavsatsen, 30 x 3 på varje vad.

Tåhäv, även där 30 x 3.
Använd gärna en 1.5-2cm planka under tårna, då får soleus-muskeln oxå jobba.

Djupmassage är även det super.
Jag har använt en tom whiskyflaska o